Samoloty wyprodukowane przez Embraer są „idealnym rozwiązaniem dla LOT” – zapewnia Marie-Louise Philippe, wiceprezes brazylijskiego producenta na Europę i Azję Centralną. Dodaje przy tym, że Embraer jest otwarty na nowe możliwości współpracy nie tylko w zakresie dostaw samolotów komercyjnych, ale także w dziedzinie obronności, samolotach biznesowych i mobilności miejskiej.
Łukasz Malinowski: Embraer niedawno opublikował wyniki za roku 2023. Czy jesteście z nich zadowoleni? Czy w tym roku spodziewacie się zwiększanie liczby dostarczonych samolotów?
Marie-Louise Philippe, Vice-President Europe & Central Asia, Embraer Commercial Aviation: Rok 2023 był dla nas bardzo udany. Zwiększyliśmy dostawy o 12% i już widzimy, że wzrosną one także w tym roku. Portfolio naszych zamówień osiągnęło 21,1 mld dolarów, a to oznacza, że jest najwyższe od siedmiu lat. Rok 2024 był dla nas jak dotąd bardzo pracowity, a lotnictwo komercyjne zarejestrowało wzrost zamówień o 2,3 mld dolarów w pierwszym kwartale, czyli o 26% kwartał do kwartału. Prognozy na dostawy w 2024 roku są również znacząco wyższe. Dużym zainteresowaniem cieszą się E2 – z zamówień spekulacyjnych złożonych przez firmy leasingowe, aż 86% zostało już zrealizowanych.
Jak Embraer postrzega obecną sytuację na rynku samolotów wąskokadłubowych, w którym wielu przewoźników wykazuje rosnące zainteresowanie największymi maszynami?
Na rynku większych samolotów wąskokadłubowych zdecydowanie występują problemy z ich dostępnością. Oczywiste jest, że ograniczenia pojemności na rynku skłaniają linie lotnicze do spoglądają na nasz segment i dostrzegają korzyści płynące z uzupełniania istniejących flot dużych samolotów wąskokadłubowych naszymi mniejszymi samolotami z rodziny E2. Największą siłą nowych embraerów są jednak podobne koszty na fotel w porównaniu do większych samolotów wąskokadłubowych przy jednocześnie znacząco niższych kosztach w przeliczeniu na rejs. Lepsze zarządzanie rentownością i zyskami poprzez dostosowanie pojemności do popytu oraz korzyści środowiskowe z tego wynikające mają duże znaczenie. Popyt jest silny, a linie lotnicze dostrzegają możliwości, jakie oferuje segment poniżej 150 miejsc.
Na kluczowym dla PLL LOT Lotnisku Chopina, podobniej jak w wielu innych europejskich portach, mamy problem z dostępnością slotów, co może skłaniać przewoźników do używania większych samolotów.
Rozmiar samolotu musi odpowiadać modelowi operacyjnemu i zapotrzebowaniu pasażerów. Nawet na lotniskach działających przy prawie pełnym wykorzystaniu przepustowości jest to kluczowy czynnik operacyjny dla przewoźnika. Zbyt wiele wolnych foteli na rejs zmusza linie lotnicze do obniżenia cen biletów, co negatywnie wpływa na zyski. Embraer E195-E2 jest o 40-50% większy niż E170 czy E175. Oferując dodatkowe 50 miejsc więcej, jednocześnie zachowuje zużycia paliwa na poziomie E175. Jest więc najbardziej wydajnym i ekonomicznym samolotem w segmencie do 150 miejsc dostępnym obecnie na rynku.
Dzięki niedawno zatwierdzonym planom rozwoju Lotniska Chopina i inwestycji w przyszłe lotnisko CPK Polska stanie się ważnym hubem transferowym w Europie. E195-E2 jest zatem idealnym rozwiązaniem dla LOT-u, wspierającym zarówno krótko-, jak i długoterminowe cele przewoźnika.
Skoro jesteśmy przy LOT. Na jakim etapie jest postępowanie na dostarczenie nowych samolotów.
Uczestniczmy w procesie RFP [Request for proposal - red.] ogłoszonym przez LOT i stosujemy się do wszystkich wymagań procesu.
Czy będziecie w stanie dostarczyć samoloty w oczekiwanym przez LOT terminie?
Tak, jesteśmy. Nie obiecujemy więcej, niż możemy zrealizować. Co wyróżnia Embraera na rynku, to elastyczność, czego dowodem jest kontrakt na trzy nowe samoloty z LOT-em podpisany w tym roku. Dzięki niemu LOT osiągnie gotowość do obsługi połączeń najnowszej generacji samolotaim E2 jeszcze w tym roku.
Czy pozyskanie przez polskiego przewoźnika trzech E2 to zapowiedź decyzji dotyczącej floty regionalnej?
Decyzja o pozyskaniu trzech samolotów [Pierwszy z nich jest już w Polsce.
Mieliśmy już okazję zobaczyć jak wygląda w środku - red.] jest dowodem wcześniej wspomnianej elastyczności oraz naszej długoletniej współpracy z przewoźnikiem. Byliśmy w stanie zaoferować LOT-owi rozwiązanie, które spełnia potrzeby tu i teraz. Jednocześnie bierzemy udział w procesie RFP, ponieważ ostateczna decyzja dotycząca typu samolotu przyszłej floty nie została jeszcze podjęta.
Jakie zdaniem Embrear są przewagi konkurencyjne Embraera? Dlaczego uważacie, że to właśnie wasze samoloty będą najlepsze dla LOT?
Wymiana floty na nowe E2 ma wiele zalet ale chciałabym zwrócić uwagę są następujące. Po pierwsze to jednolitość floty – przejście z dotychczasowych embraerów E1 na E2 z drugą co do wielkości flotą Ejetów w Europie, pozwoli LOT-owi znacząco zredukować koszty wdrożenia nowego typu. Samo szkolenie pilotów zajmie zaledwie 2,5 dnia.
Po drugie, E2 ofertują optymalną wielkość i świetnie uzupełniają flotę większych samolotów wąskokadłubowych LOT-u, co pozwoli na efektywne zwiększanie częstotliwość na istniejących trasach i uruchamianie nowych kierunków.
Po trzecie, to mniejsze o 12.5% zużycie paliwa względem najbliższego konkurenta, co wygeneruje znaczące oszczędności w skali roku i zmniejszy ślad węglowy. E2 jest najbardziej ekonomicznym i najbardziej przyjaznym środkowisku samolotem wąskokadłubowym dostępnym obecnie na rynku. Na takim wyborze skorzystają także pasażerowie, którzy odczują niższy poziomu hałasu w kabinie, zalety nowoczesnego designu, przy zachowaniu najwyższego poziomu komfortu w ulubionym układzie miejsc, bez środkowego fotela.
W jakim stopniu brak obecności Embraera w Polsce w postaci zakładów produkcyjnych lub innych podmiotów jest problematyczna?
Od 25 lat jesteśmy częścią całego ekosystemu lotniczego w Polsce, zaczynając oczywiście od LOT-u, poprzez firmy handlingowe i serwisowe Rozumiemy potrzeby naszych partnerów i wymagania rynkowe. Dostarczamy rozwiązania dostosowane do ich potrzeb. Naszym długoletnim partnerem jest LOTAMS, który osiągnął poziom lidera w serwisowaniu samolotów Embraer w Europie. W tym roku spółka zyska możliwość pozyskania certyfikacji na nowy typ czyli E2. To dalej rozszerzy portfolio oferowanych usług, nie tylko dla PLL LOT, ale i innych przewoźników.
Podstawą naszej działalności jest produkcja i dostawa samolotów, które zapewniają naszym klientom nieporównywaną wydajność, rentowność i możliwości wzrostu. Dzięki temu linie lotnicze mogą być konkurencyjne na rynku i świadczyć usługi najwyższej jakości dla swoich pasażerów. Embraer jednak rozwija się w ostatnich latach, nie tylko w zakresie samolotów komercyjnych, ale także w dziedzinie obronności, samolotach biznesowych i mobilności miejskiej. Jesteśmy otwarci na nowe możliwości rynkowe, w tym różne opcje partnerstwa, zwłaszcza z strategicznymi krajami, takimi jak Polska, z którymi zbudowaliśmy bliskie kontakty i zaufanie przez wiele lat.