Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Embraer E195-E2 największym samolotem na londyńskim City Airport

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

W mijającym tygodniu na lotnisku London City Airport (LCY) wylądował pierwszy komercyjny lot embraera E195-E2, obsługiwany przez Helvetic Airways w imieniu Swiss International Air Lines. Jest to obecnie największy odrzutowiec latający z lotniska LCY, który zdetronizował w tej roli airbusa A220-100.

Helvetic Airways po raz drugi w ciągu trzech i pół roku tworzy historię na londyńskim lotnisku City. Jesienią 2021 r. szwajcarska regionalna linia stała się pierwszym na świecie komercyjnym przewoźnikiem, który wylądował samolotem E190-E2 na lotnisku London City Airport. 26 marca br. E195-E2 należący do Helvetic Airways był pierwszym samolotem tego typu, który wylądował na pasie startowym lotniska City w ramach regularnego rejsu. Dzięki długości 41,5 metra i łącznej liczbie 134 miejsc, E195-E2 jest obecnie największym samolotem latającym z lotniska City. Według Embraera, E195 nowej generacji ma również najniższe zużycie paliwa na miejsce spośród wszystkich samolotów operujących na wspomniane lotnisko.

- Ze względu na strome podejście, lotnisko London City stawia wysokie wymagania zarówno samolotom, jak i specjalnie wyszkolonym załogom kokpitowym. Helvetic Airways ma jedno i drugie, i jesteśmy dumni, że jesteśmy pierwszą linią lotniczą, która wprowadzi większego E195-E2 na lotnisko LCY po premierze E190-E2 w 2021 r. Dzięki temu jesteśmy jedyną linią na świecie, która ląduje w London City trzema różnymi samolotami Embraera, co pozwala zaoferować naszym klientom lotniczym największą możliwą elastyczność - powiedział Tobias Pogorevc, dyrektor generalny Helvetic Airways, w Londynie podczas uroczystości z okazji pierwszego lotu.

Certyfikacja podejścia dla E195-E2 z 2023 r. poświadcza, że samolotem tym można bezpiecznie podchodzić do lądowania na ścieżce o nachyleniu do 5,5 proc., niemal dwukrotnie większej niż standardowe 3 proc. Tak stromo ląduje się m.in. we wspomnianym tutaj Londynie-City, miejskim porcie lotniczym obsługującym stolicę Wielkiej Brytanii. Z uwagi na wysokie wieżowce w sąsiedztwie lotniska oraz długość pasa, samoloty muszą szybciej niż normalnie zniżać do lądowania oraz wznosić się po starcie. System ten jest aktywowany poprzez specjalną aktualizację oprogramowania i zainstalowanie odpowiedniego przełącznika "Steep Approach" na panelu kontrolnym w kokpicie. Dzięki temu, że kokpit rodzin E-Jet E1 i E2 jest wspólny, piloci, którzy zostali już dopuszczeni do eksploatacji na lotnisku City Airport nie muszą przechodzić szkolenia z zakresu stromego podejścia na symulatorze.

- Cieszymy się, że możemy powitać pierwszy komercyjny lot samolotu E195-E2 na London City, co pokazuje nasze zaangażowanie we współpracę z naszymi liniami lotniczymi i producentami w celu wprowadzenia na lotnisko czystszych, cichszych samolotów nowej generacji. E195-E2 otwiera szereg nowych i ekscytujących kierunków dla naszych pasażerów, a dzięki cichszym i bardziej ekologicznym samolotom możemy się rozwijać i spełniać nasze oczekiwania pasażerów bez zwiększania liczby operacji lotniczych - powiedziała Alison FitzGerald, prezeska i dyrektor generalna London City Airport.

- London City, gdzie 70 proc. lotów odbywa się samolotami Embraera, jest dla nas szczególnym miejscem. Wspaniale jest świętować kolejny kamień milowy w historii E2 z naszymi partnerami z Helvetic Airways i London City. Oferując o 30 proc. niższą emisję CO2 na miejsce i o 63 proc. mniejszy ślad akustyczny w porównaniu z samolotem poprzedniej generacji, E195-E2 jest największym, najbardziej wydajnym i najbardziej zrównoważonym samolotem certyfikowanym dla LCY. - powiedziała Marie-Louise Philippe, starsza wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu oraz szefowa regionu Europa i Azja Centralna w Embraer Commercial Aviation.

Jak podkreśla producent, ekologiczne zalety E195-E2 sięgają znacznie dalej niż jego cichsza praca. Samolot jest o 19 proc. bardziej wydajny niż jego poprzednik pod względem spalania paliwa i emisji spalin, jednocześnie znacznie poprawiając swoje osiągi - zasięg z Londynu City zwiększa się prawie dwukrotnie dzięki rodzinie E2 do ponad 3,3 tys. km, co pozwala na dotarcie do większej liczby miast.

- Embraer opracował pierwszy na świecie automatyczny system startu dla swoich samolotów o nazwie E2TS - Embraer Enhanced Takeoff System. Po uzyskaniu certyfikatu E2TS zwiększy zasięg E195-E2, szczególnie z LCY, z 3,3 tys. do 4 tys. km. Po raz pierwszy w zasięgu londyńskiego City pojawią się nowe miasta jak Stambuł, Gran Canaria, Casablanca, Ateny czy Kair - dodała Philippe.

Możliwości operacji w Londynie-City ogranicza, poza stromą ścieżką podejścia, także krótka droga startowa. Z tego powodu tylko niektóre wersje samolotów mogą być wykorzystywane do lotów z tego portu lotniczego. Obecnie nieco ponad 70 proc. rejsów obsługują embraery 190, a kolejne 30 proc., to airbusy A220 i bombardiery Q400. Popularne są także embraery E170 oraz bizjety. Największymi samolotami regularnie latającymi do Londynu-City są obecnie E195-E2, które palmę pierwszeństwa odebrały A220. Te ostatnie znowu zdetronizowały A318, które latały w konfiguracji tylko z klasą biznes do Nowego Jorku-JFK. A318 zostały wycofane z floty British Airways w lipcu 2020 r. Natomiast jeżeli airbus zdecyduje się na certyfikację A220-300 i pojawi się regularnie na lotnisku City, to wtedy on będzie największą maszyną latającą z tego portu lotniczego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Brussels Airlines: A320 „Atomium” najnowszą belgijską ikoną

Pasażer i linie lotnicze

Brussels Airlines: A320 „Atomium” najnowszą belgijską ikoną

Piotr Bożyk 27 marca 2025

Cztery śmigłowce Airbus H145 trafią do Nowej Zelandii

Biznes i przemysł

Korean potwierdza zamówienie boeingów B777X oraz B787-10

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

SWISS pogłębi partnerstwo z Helvetic Airways

Pasażer i linie lotnicze

SWISS pogłębi partnerstwo z Helvetic Airways

Mateusz Kieruzal 07 października 2024

Helvetic Airways wyleasingują cztery embraery E195

Pasażer i linie lotnicze

Helvetic Airways odebrały ostatniego z zamówionych embraerów E2

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Brussels Airlines: A320 „Atomium” najnowszą belgijską ikoną

Pasażer i linie lotnicze

Brussels Airlines: A320 „Atomium” najnowszą belgijską ikoną

Piotr Bożyk 27 marca 2025

Cztery śmigłowce Airbus H145 trafią do Nowej Zelandii

Biznes i przemysł

Korean potwierdza zamówienie boeingów B777X oraz B787-10

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

SWISS pogłębi partnerstwo z Helvetic Airways

Pasażer i linie lotnicze

SWISS pogłębi partnerstwo z Helvetic Airways

Mateusz Kieruzal 07 października 2024

Helvetic Airways wyleasingują cztery embraery E195

Pasażer i linie lotnicze

Helvetic Airways odebrały ostatniego z zamówionych embraerów E2

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5