Embraer E195-E2, największy członek rodziny E-Jet, otrzymał certyfikat typu wydany przez Chińską Administrację Lotnictwa Cywilnego (CAAC). To kolejny krok po uzyskaniu przez E190-E2 certyfikatu typu w listopadzie ubiegłego roku podczas Zhuhai Air Show.
– Cieszymy się, że zarówno E190-E2, jak i E195-E2 uzyskały certyfikat CAAC, torując drogę do sprzedaży na rynku chińskim – powiedział Arjan Meijer, prezes i dyrektor generalny Embraer Commercial Aviation. – Nasz zespół w Chinach aktywnie współpracuje z potencjalnymi klientami i robi duże postępy. Istnieją znaczne możliwości dla E2 w Chinach, który oferuje dodatkową przepustowość w stosunku do rodzimych chińskich samolotów ARJ21 i C919. Łącznie zapewniają one elastyczne, wydajne i przyjazne dla środowiska opcje dla chińskich linii lotniczych, zaspokajając zapotrzebowanie szybko rozwijającego się rynku transportu lotniczego na świecie – podkreślał szef brazylijskiego producenta.
Według najnowszych 20-letnich prognoz rynkowych Embraera opublikowanych w czerwcu region Azji i Pacyfiku wraz z Chinami będzie wykazywać silną dynamikę wzrostu, zwiększając swoje RPK o 4,4% rocznie w ciągu najbliższych 20 lat. Potrzeba elastyczności, uzupełniającej samoloty wąskokadłubowe, napędza popyt w segmencie do 150 miejsc w Chinach. – To kolejny kamień milowy dla największego odrzutowca Embraer – E195-E2 – aby uzyskać certyfikat CAAC – powiedział Guo Qing, dyrektor zarządzający i wiceprezes ds. lotnictwa komercyjnego, Embraer China. – Chiny zbliżają się do neutralności węglowej. E195-E2 jest najbardziej ekologicznym samolotem w swojej klasie. Z maksymalnie 146 miejscami, E195-E2 jest odpowiednim rozmiarem, aby z zyskiem uzupełniać większe wąskie gardła na mniej zagęszczonych trasach, łącząc regionalne lotniska i oferując podróżnym mieszkającym w drugorzędnych i trzeciorzędnych miastach łatwy dostęp do tras na całym świecie – dodał Guo Qing.
– Ponieważ zarówno chińskie, jak i brazylijskie rządy potwierdzają swoje poparcie dla działań Embraera w Chinach podczas wizyty prezydenta Luli w Chinach, jestem bardzo optymistycznie nastawiony do możliwości w Chinach – dodał Guo. W listopadzie ubiegłego roku Embraer E195-E2 „TechLion” odwiedził Chiny i zadebiutował na Zhuhai Airshow, prezentując swoje możliwości chińskim liderom branży lotniczej, w tym wyjątkową wydajność, minimalny poziom hałasu i emisji oraz niskie koszty eksploatacji.
E195-E2 wszedł do służby w 2019 roku wraz z Azul. Jako największy członek rodziny E-Jet, E195-E2 może pomieścić od 120 do 146 pasażerów. Jest to najbardziej oszczędny samolot jednopasmowy, który obecnie lata, zapewniając o 25% lepszą wydajność paliwową na miejsce w porównaniu z poprzednią generacją E-Jetów.
W czerwcu 2022 roku E195-E2 został pomyślnie przetestowany na 100% SAF, potwierdzając, że rodzina E-Jets E2 może latać z mieszankami do 100% SAF bez uszczerbku dla bezpieczeństwa i wydajności. Obecnie E2 emituje o 25% mniej CO2 w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji; redukcję tę można zwiększyć do 85% dzięki SAF.