fot. Piotr BożykE195-E2 podczas Paris Air Show 2017
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa oraz brazylijska Narodowa Agencja Lotnictwa Cywilnego (ANAC) wydały wczoraj (16 kwietnia) certyfikat typu dla embraera E195-E2. Certyfikacja wykazała, że maszyna spełnia wymogi wszystkich przepisów lotniczych oraz ochrony środowiska wydanych przez wspomniane agencje.
Otrzymany certyfikat pozwala europejskim, amerykańskim i brazylijskim liniom lotniczym, jak również tym, które stosują przepisy EASA, FAA i ANAC, na użytkowanie i obsługę samolotu E-Jet E195-E2. Wejście nowej maszyny do służby planowane jest w połowie tego roku, a koszty operacyjne w porównaniu do E195 poprzedniej generacji będą niższe o 20-25 proc. Do programu testów zostały wykorzystane dwa embraery E195-E2. Łącznie program E2 zebrał do tej pory potwierdzone zamówienia na 268 maszyn i 415 w opcjach do wykorzystania.
– Cieszymy się, że otrzymaliśmy certyfikację typu dla nowego członka rodziny E195-E2 z najdłuższym zasięgiem wśród maszyn wąskokadłubowych Embraera. Dzięki tej certyfikacji, nowy, fantastyczny i największy E2 jest gotowy do lotów komercyjnych – powiedział Paulo Cesar de Souza e Silva, odchodzący prezes Embraera.
Linie Azul Brazilian Airlines, które będą pierwszym odbiorcą modelu E195-E2, zamówiły 51 takich samolotów. Przewoźnik, którego baza znajduje się w Sao Paulo, niedaleko fabryki Embraera, brał aktywny udział w projektowaniu nowej rodziny samolotów. W konfiguracji Azul samolot będzie przewoził około 130 pasażerów. Pierwszego z nich otrzyma w połowie tego roku.
Nowy embraer, największy w rodzinie zmodernizowanych odrzutowców regionalnych E2, to równocześnie największy samolot kiedykolwiek produkowany w Brazylii. Samolot będzie mógł przewozić do 146 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej oraz 120 w konfiguracji dwóch klas. Maszyna została powiększona o maksymalnie 18 miejsc w stosunku do obecnego wariantu E195, ma też zasięg większy o 450 mil morskich (833 km), który wynosi 2600 mil morskich (4800 km). Samoloty E2 mają być o ponad 20 proc. tańsze w użytkowaniu niż obecna generacja odrzutowców embraera. Dzięki powiększeniu modelu E195-E2 Embraer będzie konkurował przede wszystkim z airbusem A220-100, a nie z tylko rodziną bombardiera CRJ1000, jak do tej pory.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.