Embraer rozważane nowe projekty w Polsce obejmujące m.in. zakład remontowy podwozia dla samolotów E2 oraz konwersję samolotów E190 na frachtowce. "Całość inwestycji w sektorze pasażerskim może osiągnąć ponad 2 miliardy dolarów wartości w przeciągu 10 lat, i przyczynić się do stworzenia ponad 4 400 miejsc pracy" – podkreśla spółka. O ile LOT zdecyduje się na wybór E2 do swojej floty.
Polskie Linie lotnicze LOT jeszcze nie zdecydowały kto będzie dostawcą nowego samolotu do obsługi połączeń regionalnych. Gra toczy się między Embraerem i jego E2 oraz A220 produkowanym przez Airbusa. Dzisiaj (11 marca) w Warszawie Embraer przekonywał, że jego produkt będzie najlepszy dla narodowego przewoźnika. Zdaniem Embraera nawet w tak trudnych czasach przy wyborze dostawcy powinny być brane przede wszystkim osiągi samolotu. Embraer podkreśla także, że wybranie przez PLL LOT samolotów E2 będzie oznaczało zwiększenie obecności firmy w kraju i przełoży się na większą współpracę z lokalnymi podmiotami oraz doprowadzi do uczynienia z Polski regionalnego centrum doskonałości w zakresie obsługi samolotów tego typu.
„Fenomenalny rok Embraera” – Za nami fenomenalny rok jeśli chodzi o wyniki. Pobiliśmy wszystkie nasze rekordy jeśli chodzi o sprzedaż i liczbę zamówień. Aktualnie nasze zobowiązania kredytowe są bliskie zeru. Spółka jest w doskonałe kondycji finasowej – mówi Francisco Gomes Neto, prezes zarządu Embraer. Dodał przy tym, że w tym roku Embraer dostarczy 85 nowych samolotów, czyli o 8 więcej niż w 2024, zaś przychody mają wzrosnąć do 7,5 mld USD.
– Do roku 2030 chcemy osiągnąć przychody na poziomie 10,5 mld USD. Poszerzamy nasze możliwości i szybko rośniemy, w tym w Europie. Polska może być częścią tego wzrostu – dodał Neto.
Embraer może zwiększyć obecność w Polsce – Za Embraerem przemawia 55 lat doświadczenia w tworzeniu nowoczesnych samolotów. Mamy obecnie dwa produkty, które doskonale wpisują się w potrzeby polskiego rynku: to E2 i KC-390 – mówi Neto. – W przypadku tego pierwszego samolotu 30% komponentów powstaje w Europie. To produkt bardziej europejski niż A220, który przecież nie powstaje na Starym Kontynencie. W przypadku tego drugiego, aż 89% komponentów powstaje w państwach NATO. Oferowane przez nas partnerstwo w sektorze produkcji, serwisowania oraz szkoleń mogą przyczynić się do wzmocnienia pozycji polskiej gospodarki w globalnym przemyśle lotniczym. W ciągu najbliższych 10 lat mogłyby one wygenerować dla Polski wartość 3 miliardów dolarów oraz potencjalnie stworzyć 5 tysięcy nowych miejsc pracy– podkreśla prezes Embraera.
W sektorze lotnictwa pasażerskiego, Embraer sukcesywnie zwiększa produkcję i aktywnie dąży do wzmocnienia swojego łańcucha dostaw w Polsce. – Polski przemysł już teraz jest kluczowym dostawcą dla programu rozwoju samolotów E2. Przykładowo, fotele są produkowane są przez Recaro w Świebodzinie, pomocnicze jednostki zasilające (APU) w Rzeszowie, a kluczowe komponenty silników w Kaliszu przez Pratt&Whitney. Dzięki tej współpracy w 2024 roku w Polsce było utrzymywanych 1 350 miejsc pracy, a wartość zakupionych towarów i usług przekroczyła 30 milionów dolarów – mówi prezes brazylijskiego przedsiębiorstwa.
– Wybierając Embraera Polska może stać się największym MRO dla E2 w Europie. W Polsce mogłyby powstawać także elementy kadłuba, prowadzone być konwersje E190 do frachtowców – podkreśla Neto.
Embraer E2 idealny dla PLL LOT – Rodzina użytkowników E2 rośnie z każdym rokiem. W 2024 dołączyła do nich Mexicana oraz Virgin Australia, a na początku tego roku pozyskaliśmy istotnego klienta w Japonii czyli ANA – mówi Arjan Meijer, dyrektor generalny Embraer Commercial Aviation. Meijer przypomniał także, że Embraer współpracuje z PLL LOT od 25 lat, a jego samoloty przewiozły już 60 mln pasażerów w barwach polskiego narodowego przewoźnika.
– Wdrożenie samolotu E2 dla LOT jest obarczone niskim ryzykiem ponieważ zapewnia płynne i efektywne kosztowo przejście na nową generację maszyn. To najbardziej efektywna, niezawodna i komfortowa konstrukcja w swojej klasie, która w porównaniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami może wygenerować dla LOT-u korzyści ekonomiczne o wartości 900 milionów dolarów. To 10,7 mln euro oszczędności w porównaniu do A220 oferowanego przez naszego konkurenta na jednym samolocie w ciągu 15 lat użytkowania. Wierzymy, że E2 najlepiej odpowiada na potrzeby linii dążącej do rentownego i zrównoważonego rozwoju – a także wpisuje się w długofalowe ambicje związane z rozbudową Centralnego Portu Komunikacyjnego, tak jak ma to już miejsce w przypadku samolotów Embraer obsługujących globalne węzły komunikacyjne, takie jak Paryż, Chicago, Amsterdam i oczywiście Warszawa – podkreśla Meijer.
Meijer dodaje przy tym, że LOT od tak dawna używa brazylijskich samolotów, w tym trzech nowych E2, że przejście na nowe samoloty będzie bezproblemowe i da kolejne oszczędności.
Przedstawiciel Embraera potwierdza, że E2 to nie tylko ogromne oszczędności, ale także mniejszy hałas, większa wygoda (brak środkowego miejsca) oraz mniejsze o 24% spalanie paliwa. Wszystkie zalety E2 mają się zdaniem producenta przekładać na mniejsze o 9% koszty na każdym rejsie.
E-Jet E2 W 2013 r. Embraer ogłosił następcę pierwszej rodziny E-Jetów. E2 to druga generacja samolotów regionalnych brazylijskiej firmy. Modele E175-E2 i E195-E2 są nieco większe od obecnych wersji. E175-E2 ma o jeden rząd siedzeń więcej i pomieści do 88 pasażerów.
E195-E2 "urósł" aż o trzy rzędy siedzeń do maksymalnej pojemności 146 pasażerów. E190-E2 został podobnej wielkości, co teraz i będzie mógł przewozić do 110 osób.
Warto dodać, że rodzina E2 jest rozważana przez LOT jako ta, która może zastąpić obecnie użytkowane E-Jety.
Konkurentem Embraera w tej batalii jest Airbus ze swoją rodziną samolotów A220. – Dotychczas nie zapadły żadne rozstrzygnięcia w kwestii wyboru samolotów floty regionalnej. Proces cały czas trwa. Decyzje w zakresie floty regionalnej zapadną w najbliższym czasie – mówi Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy PLL LOT.
Embraer Embraer został założony w Brazylii w 1969 r. Przez ostatnie 55 lat firma rozwijała działalność i w końcu stała się trzecim największym producentem samolotów na świecie po Boeingu i Airbusie oraz
istotnym graczem na rynku.
Na rynku polskim firma zaistniała w roku 2004 kiedy to do floty LOT
dołączył pierwszy samolot E170 wyprodukowany w Brazylii. Przez kolejne lata flota LOT powiększała się o kolejne maszyny Embraera by w końcu osiągnąć poziom 47 maszyn – to jeden z największych w Europie.
W zeszłym roku brazylijski producent przekazał liniom 73 maszyny pasażerskie, dostarczając także 130 samolotów biznesowych oraz trzy wielozadaniowe embraery KC-390 Millenium dla wojska. Poziom dostaw urósł rok do roku o 14 proc., zgodnie z założonymi przez zarząd producenta celami dla sektora komercyjnego, jak i klasy executive. Tym samym
spółka potwierdziła swoją pozycję jednego z trzech wiodących producentów samolotów na świecie. Przełożyło się to na wzrost przychodów o 21 proc. do poziomu 6,39 miliarda dolarów amerykańskich doprowadził do odnotowania skorygowanego zysku netto rzędu 461 milionów dolarów. Rok 2024 był dla wszystkich jednostek brazylijskiego koncernu z sektora lotniczego był bardzo dobry, lecz to
dział obronny był motorem napędowym wyników finansowych.
Obecnie Embraer zatrudnia ponad 23,5 tys. pracowników na całym świecie i jak dotąd dostarczył ponad 9 tys. samolotów dla ponad 2 tys. klientów, w tym ponad 100 klientom rządowym.