Embraer zaprezentował w ostatnich dniach nową konfigurację swojego koncepcyjnego samolotu turbośmigłowego, który teraz jest prezentowany z silnikami montowanymi w tylnej części kadłuba. Nowy projekt to 70-90-miejscowy samolot, który według producenta może zastąpić 50-miejscowe odrzutowce regionalne.
Koncepcja nowego turbośmigłowca nadal wykorzystuje kadłub z rodziny samolotów odrzutowych E-Jet pierwszej generacji (E1). ale ostatnia wersja samolotu ma dwa silniki turbośmigłowe zamontowane na pylonie po obu stronach ogona, gdzie statecznik pionowy i poziomy są w kształcie litery T, co jest niezwykłą zmianą w porównaniu z innymi konstrukcjami turbośmigłowymi gdzie silniki montowane są na skrzydłach. Zmieniony układ silników oznacza, że ten Embraer powinien być znacznie cichszy niż obecny konstrukcje turbośmigłowe. Warto dodać, że skrzydło samolotu zostało przesunięte do tyłu, aby zrównoważyć ciężar zamontowanych z tyłu silników. Według wstępnych informacji samolot ma się pojawić w 2027 lub 2028 r.
Byłby to pierwszy nowy samolot turbośmigłowy Embraera od czasu ostatniego z nich czyli EMB-120 Brasilia. Ambicją brazylijskiego producenta jest konkurowanie z samolotami De Havilland Canada Dash 8-400 i ATR-ami 42/72, które od dawna nie prezentowały nowych i znaczących zmian rozwiązań w swoich projektach. Embraer obecnie liczy także na dołączenie partnera lotniczego, który wesprze firmę w tym nowym projekcie.
Embraer zna się na turbośmigłowych samolotachZ nowym projektem Embraer nie rzuca się na głęboką wodę nie posiadając umiejętności pływania. Producent wiele lat produkował samoloty turbośmigłowe. Łącznie brazylijska firma wyprodukowała 855 takich maszyn: 501 EMB-110 Bandeirante oraz 354 EMB-120 Brasilia.
Embraer 110 Bandeirrante był pierwszym brazylijski samolotem pasażerskim komunikacji regionalnej, a także pierwszym produkowanym przez Embraera. Samolot został zaprojektowany pod koniec lat 60. na zlecenie Ministerstwa Lotnictwa Brazylii. W założeniu miał być to tani samolot transportowo-pasażerski, który mógłby być wykorzystywany zarówno przez firmy cywilne jak również siły powietrzne. Głównym projektantem był francuski inżynier Max Holste. Wybudowano trzy prototypy. Pierwszy z nich, oznaczony jako YC-95, wzniósł się w powietrze 26 października 1968 r., a pierwszy samolot seryjny cztery lata później, 9 sierpnia 1972 r. Po wyprodukowaniu 501 egzemplarzy zakończono jego produkcję seryjną w 1990 r.
Kolejnym takim samolotem producenta był embraer 120 Brasilia. Pracę nad tym samolotem rozpoczęto w 1979 r. 25 kwietnia 1980 r. zaprezentowano po raz pierwszy nowego EMB-120. Wybudowano łącznie trzy prototypy, z których pierwszy wzniósł się w powietrze 27 lipca 1983 r., drugi 21 grudnia tego samego roku a trzeci 9 maja 1984 r. 10 maja 1985 r. samolot uzyskał certyfikację brazylijskiej administracji lotnictwa cywilnego, 9 lipca tego samego roku certyfikację FAA, a rok później Wielkiej Brytanii, Francji i Republiki Federalnej Niemiec. W sierpniu 1985 r. dostarczono liniom lotniczym Atlantic Southeast Airlines pierwszy egzemplarz seryjny. Rok później pojawiła się wersja z mocniejszym silnikiem PW118A przystosowana do operowania z lotnisk położonych wysoko nad poziomem morza, pierwszym użytkownikiem tej wersji była linia lotnicza SkyWest. Po wyprodukowaniu 354 egzemplarzy zakończono jego produkcję seryjną w 2001 r.