Nordic Aviation Capital (NAC) uzgodniła protokół ustaleń (MoU) w sprawie przeprowadzenia dwóch pierwszych konwersji Embraer E190F Passenger to Freight (P2F) dla Astral Aviation, z siedzibą w Nairobi, w Kenii.
W maju 2022 r. NAC i Embraer osiągnęli porozumienie, aby zabezpieczyć pierwszy 10 slotów na konwersję E190F/E195F, z dostawami rozpoczynającymi się w 2024 r. Samoloty do konwersji będą pochodzić z istniejącej floty E190/E195 firmy NAC. Linia Astral Aviation zostanie pierwszym operatorem embraera E-Jet P2F.
- Mamy zaszczyt być pierwszym operatorem embraera E190F, który będzie bazował w hubie Astral w Nairobi. Będzie on obsługiwał zarówno loty regularne, jak i czarterowe w naszej wewnątrzafrykańskiej siatce połączeń. E-Jety są dobrze znane ze swojej wydajności, elastyczności i zrównoważonego rozwoju. Jesteśmy pewni, że platforma frachtowa E-Jet będzie zmieniającym grę dodatkiem do naszej rosnącej floty. Jesteśmy wdzięczni NAC i Embraerowi za wybranie Astrala na operatora startowego E-Jet Freighter - powiedział Sanjeev Gadhia, Founder & CEO Astral Aviation.
Embraer na początku marca poinformował, że wkracza na rynek przewozów cargo, wprowadzając dwa nowe typy E-Jetów: E190F i E195F. Nowe samoloty opierać się będą na przebudowaniu samolotów pasażerskich na wersję cargo tzw. Passenger To Freighter (P2F).
E-Jet P2F
Konwersja E-Jet P2F firmy Embraer zapewni wiodące w segmencie osiągi i ekonomikę. E-Jety Freighter będą miały o ponad 50 proc. większą pojemność, trzykrotnie większy zasięg niż duże turbośmigłowe samoloty towarowe i do 30 proc. niższe koszty operacyjne niż samoloty wąskokadłubowe.
Przebudowa na frachtowce zostanie przeprowadzona w zakładach Embraera w Brazylii i obejmie m.in. przednie drzwi ładunkowe na pokładzie głównym, system obsługi ładunków, wzmocnienie podłogi, sztywną barierę ładunkową (RCB) - barierę 9G z drzwiami dostępowymi, system wykrywania dymu ładunkowego, w tym gaśnice klasy "E" w górnym przedziale ładunkowym, zmiany w systemie zarządzania powietrzem (chłodzenie, zwiększanie ciśnienia itp.), usunięcie elementów wyposażenia wnętrza oraz przepisy dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych.
E190F będzie mógł przewozić ładunek użyteczny o masie do 10 700 kg (23 600 lb), a E195F do 12 300 kg (27 100 lb). Zasięg każdego z nich wyniesie kolejno 4259 km (2300 nm) oraz 3889 km (2100 nm).