Embraer i Boeing po ponad półrocznych negocjacjach wreszcie podpisały porozumienie w sprawie joint venture. Zgodnie z umową 80 proc. udziałów brayzlijskiego producenta trafi pod skrzydła Boeinga. Cywilna produkcja Embraera wyceniana jest na 4,75 mld dol., więc udziały Boeinga w przybliżeniu mają wartość 3,8 mld dol. Amerykański producent przejmie produkcję maszyn komercyjnych, zaś produkcja wojskowa Embraera pozostanie w rękach Brazylijczyków.
O planowanym połączeniu sił światowi giganci poinformowali już w grudniu 2017 roku. Rząd opowiadał się otwarcie za takim sojuszem w lotnictwie cywilnym. Kością niezgody był jednak program wojskowy – brazylijskie władze nie chciały, by doszło do kupna Embraera przez koncern z USA, bo chciały zachować niezależność programów wojskowych swojej firmy. Końca negocjacji nie było widać także w dwóch kwartałach 2018 roku. Połączenie części Embraera z Boeingiem opóźniają trudności w wyodrębnieniu trzech działów brazylijskiego przewoźnika. Jeszcze w kwietniu strony rozmawiały o utworzeniu nowej spółki skupionej na samolotach cywilnych, z wykluczeniem działu samolotów wojskowych i dyspozycyjnych Embraera. Decyzja o pozostawieniu odrębnie działu wojskowego Embraera ułatwiła przełamanie oporów rządu Brazylii co do kontroli nad programami wojskowymi.
Stojący na czele Boeinga Dennis Muilenburg zapewnia, że strategiczne partnerstwo z Embraerem przyczyni się do wygenerowania znaczących korzyści dla obu firm, ich klientów, pracowników i udziałowców oraz dla państw, w których obie spółki funkcjonują. – To niezwykle ważne partnerstwo w oczywisty sposób wpisuje się w długoterminową strategię Boeinga stawiania na organiczny rozwój – dodał Muilenburg. W podobnym tonie wypowiadał się stojący na czele Embraera Paulo Cesar de Souza e Silva, który podkreślił także rolę porozumienia w zwiększaniu produkcji, sprzedaży i tworzenia nowych miejsc w pracy w jego rodzinnym kraju.
Sojusz miał być odpowiedzią na współpracę Airbusa z Bombardierem dotyczącą zakupu CSeries, która formalnie została przypieczętowana na początku lipca. Grupa Airbus jest teraz w posiadaniu wynoszącego 50,01% udziału większościowego w spółce celowej CSeries Aircraft Limited Partnership (CSALP), a Bombardier i Investissement Québec zachowują w niej – odpowiednio – 34% i 16% udziałów. Samorząd kanadyjskiego regionu Quebec w 2015 roku przekazał 1 mld dolarów na wsparcie programu. Więcej na ten temat piszemy
tutaj.
Transakcja ma zostać sfinalizowana w ciągu najbliższych kilku miesięcy oraz wymaga pozyskania zgód wewnątrzkorporacyjnych oraz zatwierdzenia przez władzę Brazylii. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to cały proces zakończy się jeszcze w roku 2019.