Embraer w ostatnich dniach pochwalił się kolejnym kamieniem milowym w programie E-Jeta Passenger to Freighter (P2F). Brazylijski producent zaprezentował pierwszego E190 po przebudowie na E190F. Embraer zaczął przebudowę kolejnego E190F i wkrótce zastosuje proces tzw. P2F w przypadku większego E195.
Embraer w ubiegłym roku poinformował, że wkracza na rynek przewozów cargo, wprowadzając dwa nowe typy
E-Jetów: E190F i E195F. Nowe samoloty opierać się będą na przebudowaniu samolotów pasażerskich na wersję cargo tzw. Passenger To Freighter (P2F).
Według zapowiedzi producenta w pierwszej połowie 2024 r. spodziewa się on pierwszego lotu technicznego E190F, a następnie pod koniec przyszłego roku powinien polecieć pierwszy przebudowany E195F.
E-Jet P2FKonwersja E-Jet P2F firmy Embraer zapewni wiodące w segmencie osiągi i ekonomikę. E-Jety Freighter będą miały o ponad 50 proc. większą pojemność, trzykrotnie większy zasięg niż duże turbośmigłowe samoloty towarowe i do 30 proc. niższe koszty operacyjne niż odrzutowe samoloty wąskokadłubowe.
Pierwsza przebudowa na frachtowce została przeprowadzona w zakładach Embraera w Brazylii i obejmowała m.in. przednie drzwi ładunkowe na pokładzie głównym, system obsługi ładunków, wzmocnienie podłogi, sztywną barierę ładunkową (RCB) - barierę 9G z drzwiami dostępowymi, system wykrywania dymu ładunkowego, w tym gaśnice klasy "E" w górnym przedziale ładunkowym, zmiany w systemie zarządzania powietrzem (chłodzenie, zwiększanie ciśnienia itp.), usunięcie elementów wyposażenia wnętrza oraz przepisy dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych.
E190F będzie mógł przewozić ładunek użyteczny o masie do 10 700 kg (23 600 lb), a E195F do 12 300 kg (27 100 lb). Zasięg każdego z nich wyniesie kolejno 4259 km (2300 nm) oraz 3889 km (2100 nm). Do tej pory Embraer zabezpieczył zamówienia na 50 takich maszyn, a lessor Nordic Aviation Capital (NAC) będzie pierwszym odbiorcą tych samolotów.