Brazylijski Embraer opublikował podczas Paris Air Show swoją 20-letnią prognozę rynkową dotyczącą dostaw samolotów komercyjnych do 2042 roku. Linie lotnicze na całym świecie pozyskają w sumie 11 tys. wąskokadłubowców do obsługi sieci swoich tras.
Przewidywania producenta z Ameryki Południowej określają popyt w ciągu najbliższych dwóch dekad na nowe odrzutowce i maszyny turbośmigłowe, które mogą pomieścić maksymalnie 150 pasażerów.
Embraer prognozuje, że przychody linii lotniczych mierzone w pasażerokilometrach (RPK) wrócą w 2024 roku do poziomu z 2019 roku, czyli sprzed wybuchem pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Globalne RPK będą rosły średnio o 3,2 proc. rocznie w ciągu najbliższych dwóch dekad. Największy wzrost przewidywany jest w regionie Azji i Pacyfiku.
Źródło: Embraer.
Prezes brazylijskiego producenta Arjan Meijer podkreślił w prognozie znaczenie samolotów wersji do 150 miejsc dla utrzymania sieci połączeń przewoźników. Według niego praca zdalna i troska o środowisko wpłyną nie tylko na sposób w jaki będziemy podróżować, ale również na zamówienia linii lotniczych na odrzutowce.
Meijer wyróżnił trzy kluczowe trendy kształtujące przyszły popyt na podróże i samoloty. Pierwszy dotyczy fragmentacji światowej gospodarki. Regionalizacja przedsiębiorstw i łańcuchów dostaw zmieni sposób przemieszczania się towarów. Drugi dotyczy cyfryzacji oraz automatyzacji, które przyspieszą obsługę lotniczą w nowych społecznościach. Wreszcie trzeci trend zakłada, że dążenie do zrównoważonego rozwoju wpłynie na popyt, podobnie jak koszt nowych paliw i nowych technologii. To z czasem prawdopodobnie zwiększy koszty latania.
Inne trendy obejmują potrzebę elastyczności floty. Takie działania pozwolą sprostać niepewnemu i zmieniającemu się popytowi, głównie poprzez floty uzupełnianie nowymi wąskokadłubowcami. Ostatnim wartym wspomnienia jest rosnąca popularność wąskokadłubowych odrzutowców typu all cargo.
Embraer prognozuje, że do 2042 roku linie lotnicze na całym świecie pozyskają 11 tys. samolotów, które będą mogły pomieścić na pokładzie maksymalnie 150 pasażerów. Przewoźnicy powiększą swoje floty o 8790 odrzutowców i 2210 maszyn turbośmigłowych. Wartość rynkowa tych samolotów wyniesie 650 mld dolarów. Najwięcej dostaw nowych odrzutowców i turbośmigłowych maszyn zrealizują linie lotnicze z Ameryki Północnej, Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku.
Źródło: Embraer.
Niedawno wrażenia z lotu samolotem E195-E2 między Amsterdamem i Krakowem opisał dziennikarz Rynku Lotniczego. Jak podkreślił Mateusz Kieruzal ten regionalny odrzutowiec to prawdziwa konkurencja dla airbusa A220. Więcej o tym przeczytacie w
TYM TEKŚCIE.
W przeddzień rozpoczęcia tegorocznej edycji Paris Air Show redakcja Rynku Lotniczego, jako jedyna z Polski, miała także możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera KC-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira.
Zapraszamy na fotorelację Piotra Bożyka z tego wydarzenia.
Embraer podczas Paris Air Show 2023 poinformował o czterech nowych zamówieniach, sprzedając łącznie 38 samolotów. Nowe maszyny zamówiły dwie linie American Airlines oraz Binter Canarias, a także dwie firmy leasingowe Azorra i Avolon. Więcej o tym przeczytacie w
TYM TEKŚCIE.