W I kwartale br. Embraer dostarczył 25 odrzutowców, co stanowi wzrost o 67 proc. w porównaniu do 15 samolotów dostarczonych w I kwartale 2023. Lotnictwo biznesowe wykazało silny wzrost dostaw z 8 do 18 samolotów we wspomnianym okresie. Liczba ta była najwyższa w I kwartale w ciągu ostatnich 8 lat, a rok do roku wzrosła ponad dwukrotnie. Tymczasem w przypadku lotnictwa komercyjnego liczba dostaw utrzymała się na tym samym poziomie i wyniosła siedem samolotów.
Embraer dostarczył 12 proc. całkowitej liczby samolotów zakładanej w połowie bieżącego roku zarówno dla lotnictwa biznesowego, jak i komercyjnego (25 z 206). Firma opracowała i wdraża plan mający na celu złagodzenie sezonowości działalności. Głównym celem tego planu jest wyrównanie produkcji i utrzymanie stabilnego jej tempa przez cały rok kalendarzowy w bliskiej i średnioterminowej przyszłości.
Portfel zamówień firmy wzrósł o 2,4 mld dolarów lub 13 proc.w ujęciu sekwencyjnym do 21,1 mld USD w I kw. 2024, w porównaniu do całkowitego portfela zamówień w wysokości 18,7 mld dolarów w IV kw. 2023. Największy wzrost odnotowano w sektorze lotnictwa komercyjnego (2,3 mld USD lub 26%), natomiast najmniejszy w sektorze obrony i bezpieczeństwa (-0,1 mld dolarów / -4%).
Lotnictwo komercyjne odnotowało zaległości w portfelu zamówień w wysokości 11,1 mld dolarów, czyli o 2,3 mld dolarów więcej niż w IV kw. 2023. Najważniejszym wydarzeniem kwartału była umowa z American Airlines na
90 samolotów E175, z prawami do zakupu kolejnych 43 dodatkowych odrzutowców. Ponadto Embraer dostarczył dwa E195-E2 do Azorra, które
rozpoczęły służbę w liniach Royal Jordanian.
Samoloty biznesowe utrzymały dynamikę sprzedaży dzięki wysokiemu popytowi na całe portfolio produktów zarówno na rynku detalicznym, jak i flotowym. Liczba dostaw wzrosła o 83 proc. rok do roku w segmencie lekkich odrzutowców i ponad trzykrotnie w segmencie średnich odrzutowców w porównaniu do I kw. 2023. W rezultacie Executive AviationJets Embraera zakończyło I kwartał tego roku z portfelem zamówień o wartości 4,6 mld dolarów, co oznacza wzrost o 300 mln dolarów w ujęciu sekwencyjnym.
W obszarze obrony i bezpieczeństwa
C-390 Millennium Węgierskich Sił Powietrznych pomyślnie zakończył swój pierwszy lot techniczny. Samolot przechodzi obecnie kampanię testową przed wejściem do służby. Kolejnym ważnym kamieniem milowym w tym kwartale był pierwszy Embraer Defense Day w Stanach Zjednoczonych; wydarzenie, podczas którego C-390 Millennium i A-29 Super Tucano zostały zaprezentowane władzom rządowym, urzędnikom wojskowym, potencjalnym klientom i partnerom w zakładach producenta w Melbourne na Florydzie. Wybór C-390 przez niektóre kraje w regionach EMEA i APAC nie został jeszcze uwzględniony w portfelu zamówień, co stanowi znaczące źródło potencjału wzrostu w nadchodzących kwartałach. Portfel zamówień w segmencie Defense & Security osiągnął w I kw. tego roku wartość 2,4 mld dolarów (-4 proc. kw./kw.).
Dział Usług i Wsparcia pozostaje jednym z głównych motorów wzrostu firmy Embraer dzięki połączeniu doskonałości operacyjnej, doświadczenia klienta i innowacyjnych rozwiązań. Portfel zamówień tej jednostki biznesowej zakończył w I kw. br. na poziomie 3,1 mld dolarów.