Brazylijski producent samolotów Embraer oświadczył, że nie będzie już dostarczał części zamiennych do produkcji samolotów bojowych i nie będzie obsługiwał floty rosyjskich samolotów. Jest to podobny ruch do tego, który wcześniej wykonały Airbus i Boeing.
Chociaż niedawna fala sankcji nałożonych przez zachodnie państwa zabrania wszystkim rosyjskim liniom lotniczym latania w tych przestrzeniach powietrznych, Embraer, który dostarcza części do floty moskiewskiej taniej linii lotniczej S7 – drugiej co do wielkości linii lotniczej w kraju, wstrzymuje eksport części z powodu groźby utraty dochodów.
– Embraer uważnie monitoruje rozwój akcji, przestrzega i nadal będzie przestrzegać międzynarodowych sankcji nałożonych na Rosję i niektóre regiony Ukrainy – brzmi oświadczenie producenta przesłane do CNN Brasil Business.
Brazylijski producent odrzutowców uzyskał w 2012 roku zgodę lotniczych organów regulacyjnych Federacji Rosyjskiej dotyczącą zdatności do lotu swoich regionalnych odrzutowców w przestrzeni powietrznej tego państwa.
Nigdy więcej E170 w Rosji Rosyjski przewoźnik S7 ma obecnie 17 embraerów E170, które mogą pomieścić 78 pasażerów. 15 z nich jest w eksploatacji, a dwa są wyłączone z użytkowania, gdyż przechodziły serwis. Samoloty wyprodukowane w Brazylii stanowią 16 proc. maszyn we flocie linii, która liczy 105 odrzutowców. Wszystkie pozostałe modele we flocie S7 pochodzą od Airbusa lub Boeinga.
Producent samolotów z Brazylii powtórzył decyzję podjętą przez
Airbusa i
Boeinga. Wraz z sankcjami zakazującymi operacji rosyjskich samolotów w przestrzeni powietrznej UE, Kanady, USA, embraery E170, pilotowane przez S7, nie będą już startować na regionalnych trasach do państw Zachodu z powodu ogólnych sankcji.
Producent z Kraju Kawy stwierdził, że części, konserwacja i usługi wsparcia technicznego dla klientów firmy brazylijskiej są objęte aktualnie zakazami. W związku tym świadczenie takich usług jest zawieszone ze skutkiem natychmiastowym. Umowa Embraera z Rosją dotycząca sprzedaży E190 i E195 przyniosła zyski dla po tym, jak popyt w Europie na te modele samolotów zmalał.
Bliski kontakt z rządem Rosji Brazylijski Embraer i rosyjski rywal Suchoj również pozostawali w bliskich kontaktach, ponieważ była brazylijska prezydent Dilma Rousseff spotkała się z byłem rosyjskim premierem Dmitrijem Miedwiediewem, aby nadać priorytet umowie certyfikacji ultra dużego prywatnego odrzutowca – embraer Lineage 1000.
Branża lotnicza wydaje się być bardziej dotknięta
sankcjami nałożonymi przez UE na Moskwę, która prowadzi tak zwaną
„operację wojskową” na Ukrainie. Prawie 777 samolotów zostało wydzierżawionych rosyjskim liniom lotniczym, z czego 500 dostarczyły podmioty spoza Rosji.
Brazylia jak i Rosja są częścią grupy BRICS. określenie grupy państw rozwijających się – Brazylii, Rosji, Indii, Chin oraz od 2011 roku Republiki Południowej Afryki. Nazwa pochodzi od pierwszych liter nazw tych państw. Kraje należące do BRICS nie tworzą sojuszu politycznego (jak np. Unia Europejska) ani formalnego stowarzyszenia handlu. Cele krajów zrzeszonych to stworzenie nowego systemu walutowego, zwiększenie roli państw rozwijających się w światowych instytucjach walutowych oraz zreformowanie działalności Organizacji Narodów Zjednoczonych.