Linie Emirates i międzynarodowe lotnisko w Dubaju (DXB) współpracują z lokalnymi szkołami, grupami osób ze spektrum autyzmu i kluczowymi partnerami, aby poprawić komfort podróży pasażerów neuroróżnorodnych. Oferują "próbną podróż", podczas której dzieci mogą przećwiczyć poruszanie się po lotnisku i na pokładzie samolotu. Dodatkowo bezpośrednio współpracują z rodzinami, aby zapewnić niezapomniane przeżycia fanom, takim jak 11-letni Humza, podczas jego pierwszego lotu liniami Emirates.
Jak czytamy w komunikacie prasowym, Humza Dabab poleciał niedawno z Melbourne do Dubaju wraz z matką i dwójką rodzeństwa, a jego ulubione linie lotnicze Emirates zapewniły mu podróż na najwyższym poziomie. Był to jego pierwszy lot liniami Emirates, choć jego rodzice przyznali, że jest już bardzo dobrze zaznajomiony ze standardami tego przewoźnika – od samego samolotu, przez system rozrywki pokładowej ice, uniform personelu pokładowego, aż po filmy instruktażowe. Humza ma własny pas bezpieczeństwa, aby móc symulować przebieg lotu i wypełniać instrukcje bezpieczeństwa, z których zapamiętał wszystkie słowa. Posiada również kolekcję modeli samolotów Emirates, aby ćwiczyć start i lądowanie. – Samolot to ulubione miejsce Humzy. Cel podróży nie jest najważniejszy, z całym przekonaniem mogę powiedzieć, że jest nim sama podróż samolotem. Jest tak podekscytowany, że w końcu podróżuje z Emirates – powiedziała Lamees, matka Humzy.
Humza jest osobą ze spektrum autyzmu i punktualność jest dla niego bardzo ważna. Możliwość spóźnienia się lub przegapienia lotu spowodowałaby silny niepokój, co powinno zostać z wyprzedzeniem zniwelowane. Pracownicy Emirates i międzynarodowego lotniska w Dubaju są przeszkoleni i przygotowani na takie sytuacje, mogą ułatwić priorytetowe wejście na pokład pasażerom neuroróżnorodnym, a także zaoferować system wsparcia na lotnisku dla pasażerów, którzy zgłoszą dodatkowe potrzeby.
Linie Emirates ściśle współpracują również z lotniskiem w Dubaju, aby ułatwić zorganizowanie „próbnej podróży” dla dzieci neuroróżnorodnych, w tym uczniów z Centrum Edukacji Specjalnej Mohammeda bin Rashida – informuje przewoźnik. Ćwiczenia te stanowią część opracowanego przez lotnisko w Dubaju i Emirates programu dostępnych i inkluzywnych podróży, którego celem jest pomoc pasażerom w zapoznaniu się z otoczeniem lotniska, jego pracownikami i procesami przed samą podróżą. Uczestnikom towarzyszą członkowie ich rodzin i terapeuci, którzy przemierzają lotnisko i pokład samolotu, aby odtworzyć autentyczne doświadczenia, w tym procesy, przez które pasażerowie przechodzą w dniu podróży, takie jak karty pokładowe i kontrola bezpieczeństwa. Praktyka pomaga rodzinom zyskać pewność siebie w radzeniu sobie z sytuacją, a jednocześnie umożliwia liniom Emirates i lotnisku w Dubaju ciągłe doskonalenie usług dla pasażerów z dodatkowymi potrzebami.
Linie Emirates wspierają pasażerów neuroróżnorodnych na wiele sposobów:
Szkolenie pracowników Emirates
Ponad 29 000 członków personelu pokładowego i naziemnego na całym świecie ukończyło szkolenie Emirates „Wprowadzenie do autyzmu i ukrytych niepełnosprawności”. Szkolenie online zostało po raz pierwszy uruchomione w 2022 roku. Obejmuje szeroki zakres tematów, bazujących na narodowej polityce ZEA dla osób z niepełnosprawnościami, która obejmuje również osoby ze spektrum autyzmu. To praktyczne wskazówki, jak pomagać pasażerom z niepełnosprawnością ukrytą, reagować z empatią, a także informacje o oficjalnych systemach wsparcia, które pomogą pasażerom na lotnisku.
1. Przed rozpoczęciem podróży
Powiadomienie z wyprzedzeniem
Emirates wspierają pasażerów z niepełnosprawnością ukrytą, dostarczając jak najwięcej informacji przed podróżą. Dzięki temu rodziny mogą wcześniej zaplanować podróż, przećwiczyć jej etapy, aby poczuć się pewniej. W celu uzyskania informacji pasażerowie mogą wejść na stronę
Accessible Travel na stronie Emirates.com lub skontaktować się z
lokalnym biurem Emirates.
Bezpłatny wybór miejsca dla pasażerów ze spektrum autyzmu i osób towarzyszących
Pasażerowie, po zgłoszeniu niepełnosprawności ukrytej, będę mieli ułatwiony, w miarę możliwości, bezpłatny wybór miejsca, na przykład w pierwszym rzędzie danej klasy w przedniej lub środkowej części samolotu, zarówno dla pasażera autystycznego, jak i dla osoby towarzyszącej. Pomoc można uzyskać za pośrednictwem lokalnego biura Emirates.
Rezerwacja z "kodem DPNA" dla dodatkowego wsparcia
DPNA to kod stosowany w branży lotniczej oznaczający prośbę o usługę specjalną (SSR) dla “pasażera z niepełnosprawnością intelektualną lub rozwojową”. Kod DPNA może być zastosowany przy rezerwacji dokonanej osobiście, przez telefon lub przez biuro podróży, po zgłoszeniu niepełnosprawności ukrytej, dzięki czemu pasażer uzyska wsparcie wyszkolonego personelu podczas całej podróży.
Poznaj "Przewodnik przyjazny dla osób ze spektrum autyzmu" po międzynarodowym lotnisku w Dubaju
Linie Emirates podjęły współpracę z Międzynarodowym Portem Lotniczym w Dubaju, aby opracować narzędzie, które pozwoli pasażerom samodzielnie przygotować się do podróży z osobą z niepełnosprawnością ukrytą. Przewodnik
Autism Friendly Guide to Dubai International Airport zawiera objaśnienia krok po kroku i zdjęcia każdego etapu podróży przez lotnisko aż do wejścia na pokład samolotu, a także szczegóły dotyczące dostępnych usług.
Zamówienie posiłków z wyprzedzeniem
Niektórzy pasażerowie ze względu na wrażliwość sensoryczną
mogą wymagać specjalnego menu na pokładzie. Można je zamówić z minimum 24-godzinnym wyprzedzeniem na stronie Emirates.com lub w aplikacji Emirates. Istnieje możliwość zamówienia posiłków bezglutenowych, o mało wyrazistym smaku, wegetariańskich i dla diabetyków. Rodziny podróżujące z dziećmi ze spektrum autyzmu, mogą z wyprzedzeniem skontaktować się z lokalnym biurem Emirates zgłaszając swoje zapotrzebowanie na dedykowane dziecięce menu.
Wstępnie zaplanuj, co obejrzeć w ice dzięki aplikacji Emirates
Wystarczy pobrać aplikację Emirates, aby przed lotem pasażerowie mogli zaplanować i wstępnie wybrać swoje ulubione filmy, programy telewizyjne lub playlisty muzyczne. Po wejściu na pokład samolotu lista odtwarzania może zostać od razu zsynchronizowana z systemem ice, co pozwoli zaoszczędzić czas i ułatwi rozpoczęcie lotu dzięki ulubionej rozrywce.
2. Przyjazd na lotnisko
2 godziny bezpłatnego parkingu w Dubaju
Osobom z niepełnosprawnościami jest zapewniony bezpłatny parking we wszystkich terminalach międzynarodowego lotniska w Dubaju przez 2 godziny. Odpowiednio przystosowane taksówki można zarezerwować za pośrednictwem Dubai Taxi pod bezpłatnym numerem 80088088.
Odbierz smycz „Słonecznik Ukrytych Niepełnosprawności”
Słonecznik Ukrytych Niepełnosprawności jest rozpoznawalnym na całym świecie symbolem niepełnosprawności ukrytych. Personel Emirates z przypinkami Słonecznika jest łatwy do zidentyfikowania i specjalnie przeszkolony, aby pomagać podróżnym, którzy tej pomocy potrzebują. Pasażerów zachęca się do zgłaszania pracownikom niepełnosprawności ukrytej i odbierania słonecznikowej smyczy lub przynoszenia własnej z domu, co pozwoli na wsparcie podczas całej podróży przez lotnisko. Smycz ze słonecznikiem można odebrać w punkcie informacyjnym w hali odlotów w Terminalu 3 oraz w dedykowanych, łatwych do zidentyfikowania punktach zbiórki w Terminalach 1 i 2.
Trasa przyjazna osobom ze spektrum autyzmu
Trasa przyjazna osobom ze spektrum autyzmu na międzynarodowym lotnisku w Dubaju (DXB) zapewnia osobom z niepełnosprawnościami poruszanie się po lotnisku specjalnie dostosowaną i wyznaczoną trasą. Obejmuje ona priorytetowy dostęp do odprawy, kontroli paszportowej, bezpieczeństwa i wejścia na pokład – można z niej łatwo skorzystać, nosząc smycz ze słonecznikiem. Specjalnie przeszkolony personel przygotowany do pomocy podróżnym z niepełnosprawnościami będzie łatwo rozpoznawalny dzięki przypinkom ze słonecznikiem, co pozwoli na lepszą widoczność, komunikację i wsparcie podczas całej podróży przez lotnisko.
Priorytetowe wejście na pokład lub wejście na pokład jako ostatni, zależnie od preferencji
Osobom, które zgłosiły personelowi Emirates niepełnosprawność ukrytą, zostanie ułatwione wejście na pokład samolotu jako pierwsze, jeśli zechcą, lub jako ostatnie, jeśli będzie to dla nich wygodniejsze.
3.
Doświadczenia na pokładach linii Emirates
Rodziny z dziećmi siedzą razem
Linie Emirates dokładają wszelkich starań, aby rodziny z dziećmi siedziały razem, a pasażerowie, którzy zadeklarowali niepełnosprawność ukrytą, będą siedzieć obok osoby towarzyszącej lub opiekuna.
Słuchawki z redukcją szumów
Pasażerowie z potrzebami słuchowymi w klasach pierwszej i biznes mają dostęp do słuchawek redukujących hałas, aby zagłuszyć dźwięki otoczenia w kabinie. Podróżni mogą również
Wrażliwość na światło
Jeśli klient, dziecko lub członek rodziny poinformuje personel pokładowy Emirates o wrażliwości na światło, personel pokładowy może zawczasu wyłączyć indywidualne światło pasażera, zasłonić roletę w oknie po starcie i wyjaśnić, że światła w kabinie zostaną przyciemnione, gdy tylko wydawanie posiłków zostanie zakończone.
Układanie puzzli z gazetką pokładową „Fly with Me”
Rodzice małych dzieci, które potrzebują przerwy od ekranu lub odwrócenia uwagi, mogą poprosić o kopię pakietu Emirates „Fly with Me” z zestawem nietoksycznych kredek, zawierającym przyjazne dla dzieci mapy świata, puzzle, samouczki rysowania, strony do kolorowania oraz ćwiczenia edukacyjne o Dubaju i ochronie środowiska.