Linie lotnicze Emirates stworzyły fundusz w wysokości 200 mln dolarów, z którego będą finansować projekty badawczo-rozwojowe na rzecz redukcji wpływu paliw kopalnych w lotnictwie komercyjnym.
To największa jednorazowa inwestycja w zrównoważony rozwój dokonana przez jakąkolwiek linię lotniczą. Środki z funduszu będą wypłacane przez kolejne trzy lata, a przewoźnik będzie szukał możliwości współpracy z czołowymi organizacjami opracowującymi nowoczesne paliwa i rozwiązania energetyczne.
– Przeznaczamy 200 mln dolarów na inwestycje w nowoczesne paliwa i rozwiązania energetyczne dla lotnictwa. To właśnie w tym obszarze linie lotnicze mają największe trudności z ograniczeniem swojego oddziaływania na środowisko. Wnikliwie przeanalizowaliśmy obecny stan technologii samolotów komercyjnych i silników, łańcucha dostaw paliw oraz wymogi prawne i ekosystemowe w lotnictwie. Nie ma wątpliwości, że przy obecnie możliwych scenariuszach emisji nasza branża nie zdoła osiągnąć neutralności emisyjnej w przewidzianym terminie – powiedział Sir Tim Clark, prezes linii Emirates.
– Naszym zdaniem branża potrzebuje lepszych rozwiązań, dlatego planujemy nawiązać współpracę z czołowymi organizacjami w zakresie badań i rozwoju. Chcemy konkretnie przyczynić się do powstania praktycznych rozwiązań na rzecz zrównoważonego charakteru lotnictwa w perspektywie długoterminowej.
– Dopóki nie znajdziemy realnych rozwiązań, będziemy jak przedtem wdrażać odpowiedzialne ekologicznie praktyki w naszej działalności, m.in. w miarę możliwości stosując ekologiczne paliwo lotnicze (SAF), zapewniając wydajność operacji lotniczych i uzupełniając flotę o nowoczesne samoloty. 200 mln dolarów z funduszu przeznaczymy na badania i rozwój, a nie koszty operacyjne, takie jak zakup ekologicznego paliwa lotniczego czy przepisowa kompensacja emisji, które opłacamy tak czy inaczej – dodał Clark.
Nadzór nad wypłatami z funduszu będzie sprawować Wykonawcza Grupa Sterująca Emirates ds. Zrównoważenia Środowiskowego z pomocą ekspertów technicznych.
Działania Emirates w ramach wieloletniej polityki i strategii środowiskowej skupione są w trzech obszarach: ograniczania emisji, odpowiedzialnego zużycia zasobów oraz ochrony dzikiej przyrody i siedlisk zwierząt.
W styczniu przewoźnik we współpracy z firmami Boeing i GE wykonał pierwszy lot pokazowy z wykorzystaniem paliwa SAF 100 proc.
Od pierwszego użycia SAF w 2017 roku Emirates jest aktywnym uczestnikiem rynku ekologicznych paliw lotniczych i w miarę możliwości stara się je wykorzystywać w swoich samolotach. Jednak dostawy biopochodnego SAF-u, obecnie jedynego rodzaju zrównoważonego paliwa dostępnego na rynku, są bardzo ograniczone. Według szacunków Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) całkowite roczne zapasy SAF zaspokajają mniej niż 0,1 proc. zapotrzebowania linii lotniczych.
Emirates uczestniczą w różnych branżowych grupach roboczych i inicjatywach dotyczących zrównoważonego paliwa lotniczego. W ostatnich miesiącach przewoźnik brał udział w opracowaniu planu Zjednoczonych Emiratów Arabskich w zakresie wykorzystania e-paliw (ang. power-to-liquid, PtL) zainicjowanego w lipcu 2022 roku i przygotowanego przez Ministerstwo Energii i Infrastruktury wspólnie ze Światowym Forum Ekonomicznym, a także krajowego planu ZEA w zakresie zrównoważonego paliwa lotniczego zainicjowanego w styczniu 2023 roku przez Ministerstwo Energii i Infrastruktury. Inwestycja w młodą, nowoczesną flotę pozostaje największym wkładem Emirates w ograniczenie emisji. Obecnie przewoźnik oczekuje na dostawę 200 najnowszych samolotów szerokokadłubowych Airbus i Boeing, w tym modeli A350 i 777X.
W ramach szeroko zakrojonego programu efektywności paliwowej linie Emirates aktywnie analizują i wdrażają operacyjnie wykonalne metody ograniczenia zbędnego spalania paliwa i emisji. Do najważniejszych inicjatyw w ramach programu można zaliczyć:
System Flex Track, czyli elastyczne wyznaczanie tras dla poszczególnych lotów we współpracy z instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej z wykorzystaniem naturalnego wiatru tylnego, przy jednoczesnym unikaniu wiatrów czołowych i systemów pogodowych. Przewoźnik prowadzi te działania od 2003 r., a ponadto we współpracy z IATA stara się upowszechnić ten system jako standardową procedurę działania na całym świecie.
Paliwooszczędne praktyki podczas obsługi samolotu na ziemi, takie jak: wykorzystanie naziemnego źródła zasilania zamiast pomocniczego zespołu zasilania samolotu czy wyłączenie jednego lub dwóch silników podczas kołowania po wylądowaniu.
Ponadto Emirates inwestuje w rozwiązania energooszczędne, m.in. montaż paneli słonecznych na wybranych budynkach operacyjnych w Dubaju czy wykorzystanie pojazdów elektrycznych w strefie operacyjnej i ogólnodostępnej.