Emirates wdraża obecnie plan wycofania airbusów A380, w którym wielkość floty pozostanie w najbliższym czasie na dość podobnym poziomie, ale w 2025 r. spadnie już do około 90-100 samolotów tego typu.
Linia, która odebrała swojego pierwszego A380 w 2008 r., zmniejszyła zamówienie A380 i zamieniła w lutym br.
39 zamówionych airbusów A380 na 40 A330neo oraz 30 A350 XWB. Był to wynik decyzji
Airbusa o zamknięciu programu SuperJumbo w 2021 r. Emiracki przewoźnik otwarcie przyznaje, że A380 zaczyna być za drogi w eksploatacji, a ponadto dalsze ich użytkowanie wymaga kosztownych tzw. ciężkich kolejnych przeglądów typu C i D (C-Check i D-Check). Warto dodać, że Airbus wydłużył interwały przeglądów C-Check A380 z 24 do 36 miesięcy - czyli co 3 lata. Jednak i to dla Emirates zdaję się zbyt częsty i kosztowny wydatek. Dlatego Clark precyzuje w swoich wypowiedziach, że samoloty należące do Emirates mogą być wykorzystywane do wspierania w części zamienne floty A380 pozostającej czynną operacyjnie, a to co zrobią leasingodawcy ze swoimi samolotami, to już zależy tylko od nich.
- Jesteśmy w trakcie pierwszych wycofań A380 z floty. Dwie maszyny już zostały postawione na lotnisku Dubai World Central. Nadchodzą poważne przeglądy i najlepiej jest wyłączyć część tych samolotów i zdjąć z nich sprzęt zamiast np. kupować podwozie główne za 25 milionów dolarów do innych maszyn. Potrzebujemy dwóch, a może trzech, czterech maszyn, aby mięć części zamienne do kilkunastu maszyn, w tym dwóch którym należy wymienić podwozie główne - powiedział Tim Clark, prezes Emirates.
Emirates użytkuje A380 na zasadzie leasingu operacyjnego i finansowego. Wycofane maszyny, to najprawdopodobniej A380 o rejestracjach A6-EEH (MSN 119) oraz A6-EEK (MSN 132). Samoloty zostały dostarczone w 2013 r. i są już własnością przewoźnika. Clark podkreśla, że A380 pozostanie częścią floty Emirates przez wiele lat, choć oczekuje się, że flota zacznie stopniowo maleć. A380 mają latać w Emirates w 2035 roku a ich flota ustabilizuje się na poziomie około 115 sztuk, a następnie zmniejszy się do 90-100 w połowie następnej dekady. Dlatego miłośnicy SuperJumbo mogą spać spokojnie, bo maszyna ta pozostanie jeszcze jednym z głównych samolotów we flocie Emirates przynajmniej przez następne 15-20 lat.
Prezes Emirates potwierdził również, że wraz ze zmianą kontraktu na dodatkowe A380, Emirates porzuciło plany instalowania w samolotach A380 nowej klasy pierwszej klasy ze względu na duże koszty, które mogą się nie zwrócić. Natomiast w listopadzie przyszłego roku linia wprowadzi w A380 nową kabinę klasy ekonomicznej premium. Obecna flota Emirates składa się z 268 samolotów: jednego airbusa A319, 112 A380, 10 boeingów B777-200LR, 10 B777F oraz 134 B777-300ER.