Enter Air odebrał trzeciego boeinga 737 MAX. Samolot pierwotnie przeznaczony był dla Polskich Linii Lotniczych LOT, a następnie dla Bonza Airline, które ostatecznie nie odebrały maszyny. W Warszawie maszyna spodziewana jest dziś (18 maja) późnym wieczorem.
Samolot leci do Warszawy z amerykańskiego Tucson z międzylądowaniem na Islandii. Jego lot można śledzić na portalu
Flightradar24.com. To jest pierwszy z czterech MAX-ów jakie trafią do linii w najbliższych tygodniach. Informację potwierdził nam sam przewoźnik.
- W maju łączenie dotrą do nas trzy samoloty tego typu. Czwarta maszyna jest spodziewana na przełomie czerwca i lipca br. - powiedział Grzegorz Polaniecki, dyrektor generalny Enter Air.
Najnowszy odebrany boeing 737 MAX 8 linii Enter Air, to maszyna o numerze seryjnym MSN60388 / LN7591 i rejestracji SP-EXE wyprodukowana w zakładach Boeinga w Renton. Nowy B737 MAX napędzany silnikami CFM International LEAP-1B na pokład z wystrojem Boeing Sky Interior zabiera 189 pasażerów w konfiguracji jednej klasy podróży. Maszyna miała trafić do PLL LOT pod rejestracją SP-LVE, a następnie do australijskiej linii Bonza, która także zrezygnowała z odbioru. Lessorem tego samolotu jest firma BBAM.
Kolejny MAX jaki trafi jeszcze w maju do Enter Air, to maszyna o numerze seryjnym MSN 60388 / LN7591 i rejestracji SP-EXF wyprodukowana w zakładach Boeinga w Renton. Ten samolot pierwotnie także był wyprodukowany we wrześniu 2019 r. dla LOT-u (SP-LVN). Samolot jest leasingowany od SMBC Aviation Capital.
Następne dwa 737 MAX dla polskiej linii czarterowej, to będą samoloty nieodebrane przez TUI Group. Są to maszyny o numerze seryjnym MSN44624 / LN8606 i rejestracji SP-EXC oraz numerze seryjnym MSN44629 / LN8618 i rejestracji SP-EXD.
Flota przewoźnika
Flota Enter Air składa się aktualnie z 25 boeingów B737: 23 737-800 i dwóch 737 MAX 8. Przewoźnik łącznie czeka na dostawę sześciu B737 MAX 8. Dla Entera lata także jeden airbus A320 wynajęty od linii Electra Airways.
Czarterowa linia z Polski posiada sześć stałych baz operacyjnych w Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Paryżu i Zurychu oraz kilka baz sezonowych, m.in. w Gdańsku, Londynie, Madrycie, Pradze i Tel Awiwie.
Boeing 737 MAX
Rodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 5373 maszyny z rodziny B737 MAX (w tym 2185 B737 MAX 8), to około 39 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1145 MAX-ów w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9.
Ponad 50 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 3 tys. lotów B737 MAX. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 1,4 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 2,8 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,4 proc.