Polski Fundusz Rozwoju przyznał Enter Air pożyczkę płynnościową w kwocie 287 mln zł. Podpisanie umowy planowane jest do końca stycznia, a uruchomienie pożyczki nastąpi w lutym 2021 roku.
– Informacja o przyznaniu pożyczki bardzo nas cieszy, a otrzymane środki przeznaczymy na wsparcie bieżącej płynności Grupy. Dzięki nim będziemy mogli bez obaw zająć się przygotowaniami do sezonu letniego oraz realizacją naszego programu handlowego w najbliższych miesiącach. Widzimy duże zainteresowanie wyjazdami w nadchodzącym sezonie i jesteśmy przygotowani operacyjnie i sprzętowo na szybki powrót do normalnego latania – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.
Jak podkreśla, poprzedni rok był dla linii bardzo trudny i spowodował ograniczenie potencjału operacji lotniczych zaledwie do 30 proc. – Niestety tak jak cała nasza branża ponieśliśmy duże straty i musieliśmy wystąpić o pomoc publiczną. Jesteśmy wdzięczni za pozytywną decyzję PFR, której beneficjentem będą przede wszystkim nasi pasażerowie – dodaje Polaniecki.
Spółka otrzyma wsparcie w ramach rządowego programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm, które zostanie udzielone w formie pożyczki płynnościowej w kwocie 287 mln zł. Uruchomienie pożyczki nastąpi po wynegocjowaniu i podpisaniu umowy pożyczki oraz po spełnieniu warunków w niej zawartych. Umowa pożyczki będzie zawierała standardowe postanowienia stosowane przy umowach podobnej wielkości, w tym w zakresie zabezpieczeń. Zakończenie negocjacji z PFR i podpisanie umowy planowane są w styczniu, a uruchomienie pożyczki w lutym 2021 roku.
Prywatny przewoźnik istotnie nie ma za sobą łatwego roku. Najtrudniejszy okres dla branży lotniczej przypadł na II kwartał, w którym spółka wykonywała jedynie rejsy za granicą, na zlecenie instytucji i rządów różnych państw europejskich. Spółka zanotowała w I-III kw. 2020 r. 98,7 mln zł straty netto oraz 76,6 mln zł straty operacyjnej. Po oczyszczeniu wyników z różnic kursowych Enter Air miał
90,8 mln zł straty netto.
Przypomnijmy, że pożyczę z PRF w kwocie 1,8 mld zł otrzymają również Polskie Linie Lotnicze LOT. Pieniądze, wraz z odsetkami linie będą musiały zwrócić do 2026 roku. Narodowy przewoźnik przewiózł w minionym roku zaledwie 3 mln pasażerów, a z powodu pandemii koronawirusa wiele tras zostało zawieszonych.