Podczas gdy zeszłoroczny lider przewozów czarterowych, linia Small Planet, ogłosiła właśnie zamknięcie całej grupy, tak drugi pod względem liczby podróżnych przewoźnik czarterowy, Enter Air, radzi sobie bardzo dobrze. Sezon lato 2018 był dla tych prywatnych polskich linii rekordowy – przychody po 9 miesiącach wzrosły aż o 37%.
– Pierwsze trzy kwartały roku, a szczególnie sezon Lato 2018 były dla nas bardzo udane. Wyniki są zgodne z naszymi oczekiwaniami. Zwiększyliśmy zarówno przychody jak i zysk na poziomie operacyjnym oraz netto pomimo wyższych kosztów paliwa, wyższych kosztów załóg oraz negatywnych różnic kursowych – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. Z kolei wczoraj informowaliśmy o zakończeniu działalności grupy Small Planet Airlines – linie te były w 2017 roku liderem w Polsce pod względem przewozów czarterowych.
Jak mówi Polaniecki, linie już pracują nad kolejnym rokiem. – Popyt na nasze usługi zgłaszany przez biura podróży w całej Europie jest bardzo duży. Niedobór podaży usług przewozowych jest między innymi spowodowany wypadnięciem z rynku kilku naszych konkurentów. Ale nie zmieniamy naszego podejścia i kontraktujemy loty tylko z najbardziej stabilnymi partnerami. Warunki rynkowe są dla nas sprzyjające i pozwalają nam na przyśpieszenie tempa wzrostu w przyszłym roku. Nowe możliwości dadzą nam też samoloty Boeing 737 MAX 8, które sprowadzamy w najbliższych tygodniach – dodaje.
Wyniki finansowe
W pierwszych dziewięciu miesiącach 2018 r. Enter Air osiągnął 1,06 mld zł przychodów ze sprzedaży. Oznacza to wzrost o ponad 37%, który możliwy był dzięki dobrze zaplanowanemu programowi handlowemu. Zysk operacyjny wzrósł o 54,9% do 122,8 mln zł, a EBITDA Grupy wyniosła 149,8 mln zł i była wyższa o 51,9 % r/r. Przewoźnik wypracował w trzech kwartałach zysk netto na poziomie 78,6 mln zł, czyli o 16,7% więcej niż w analogicznym okresie 2017 r.
Enter Air ma podpisane długoterminowe umowy z największymi biurami podróży w Polsce: TUI Poland, Rainbow Tours, Itaka Holdings, a we wrześniu zawarta została umowa charteru z biurem podróży Coral Travel Poland, której szacunkowa wartość to ponad 100,6 mln zł.
Łączna wartość umów podpisanych przez przewoźnika na rynku polskim i za granicą, ma wartość ponad 1 mld zł. Enter Air oczekuje, że rozmowy prowadzone z touroperatorami zakończą się podpisaniem kolejnych umów w najbliższym czasie.
Powiększenie floty
Pod koniec listopada flota Enter Air powiększyła się o Boeinga 737-800, który będzie wykorzystywany przez 5 lat na zasadzie leasingu operacyjnego. Aktualnie przewoźnik posiada 19 samolotów typu 737-800, a w najbliższych dniach do floty dołączy pierwszy samolot Boeing 737 MAX 8, który rozpocznie regularne loty w barwach Enter Air w grudniu 2018 r. Montaż drugiego samolotu tego typu jest finalizowany przez Boeing’a i będzie on gotowy do odbioru w ciągu kilku tygodni. Łącznie Enter ma zamówionych 6 samolotów 737 MAX 8.
W listopadzie 2018 r. podpisała z bankiem DVB umowę finansowania dwóch pierwszych Boeingów 737 MAX 8. Umowa została podpisana na 6 lat, a łączna kwota finansowania leasingowego dla dwóch samolotów wynosi około 374 mln zł wraz z odsetkami. W związku z pozyskaniem finansowania nowych samolotów Enter Air złożył do KNF wniosek o zawieszenie postępowania w sprawie zatwierdzenia prospektu dotyczącego planowanej emisji akcji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.