Grupa Ethiopian Airlines poinformowała w ostatnich dniach, że wymieniła cztery ze swoich sześciu zamówionych A350-900 na największy wariant rodziny A350 - A350-1000, stając się pierwszym afrykańskim klientem tego samolotu.
Ethiopian Airlines zamówił łącznie 24 A350-900 (od Airbusa i firm leasingowych). Do tej pory linia otrzymała 18 samolotów tego typu. Po zmianie zamówienia A350, Ethiopian Airlines oczekują na dostawy sześciu samolotów tego typu: dwa A350-900 oraz cztery A350-1000.
- Jesteśmy zachwyceni zamianą części zamówionych A350-900 do największego wariantu A350-1000. Jako liderzy technologiczni na kontynencie, którzy wprowadzają do Afryki najnowszą technologię i paliwooszczędną flotę. A350-1000 najlepiej pasuje do naszych njabardziej obleganych tras i wierzymy, że ta zmiana będzie miała kluczowe znaczenie dla zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania klientów w naszej rozległej globalnej sieci na pięciu kontynentach. Będziemy nadal śledzić postępy w technologii lotniczej, aby poprawić nasze usługi i spełnić oczekiwania klientów - powiedział Mesfin Tasew, dyrektor generalny Ethiopian Airlines Group.
A350-1000 zwiększy zdolności przewozowe wschodnioafrykańskiego przewoźnika i będzie uzupełnieniem jego nowoczesnej floty szerokokadłubowej. Linia skorzysta z elastycznej, wysokowartościowej rodziny wykorzystującej bezprecedensowy poziom wspólności Airbusa i ten sam type rating.
- Jesteśmy dumni z naszego silnego partnerstwa z Ethiopian Airlines - pierwszą linią lotniczą w Afryce, która zamówiła i eksploatuje A350-900. W kolejnym przypadku Ethiopian Airlines po raz kolejny przewodzi w sektorze lotniczym w Afryce, wprowadzając A350-1000, największą wersję najbardziej wydajnego i zaawansowanego technologicznie samolotu pasażerskiego na świecie. A350-900 zapewnił niezwykłe możliwości, wydajność paliwową i niezawodność operacyjną na poziomie 99,5 procent wraz z niezrównaną elastycznością operacyjną i wydajnością, od operacji krótkiego do ultradługiego zasięgu - powiedział Mikail Houari, prezes Airbus Africa i Middle East.
A350-1000
A350-1000 oferuje wszystkie zalety pierwotnego modelu -900, w tym paliwooszczędność i komfortową kabinę Airspace, ale w rozmiarze idealnie dostosowanym do potrzeb przewoźników na najbardziej obleganych trasach dalekodystansowych. Nowe dziecko Airbusa posiada również zmodyfikowaną tylną krawędź skrzydła, nowe sześciokołowe podwozie oraz nowe silniki. A350-1000 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB model XWB-97. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350XWB. Ten dla wersji – 1000 posiada ciąg o mocy 432 kN (97 tys. funtów).
Do końca czerwca 2022 roku rodzina A350 zebrał zamówienia na 940 samolotów A350: 741 A350-900, 168 A350-1000 oraz 31 maszyn A350F. Do 30 lipca francuski producent dostarczył 486 maszyn: 422 A350-900 oraz 64 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (60), Qatar Airways (53) oraz Cathay Pacific (43).
Flota Ethiopian Airlines
Obecnie we flocie przewoźnika znajduje się 136 samolotów: 18 airbusów A350-900, 25 boeingów 737NG, trzech B737-800BCF,
siedem B737 MAX 8, trzech B767-300ER, sześciu B777-200LR, dziewięciu B777F, czterech B777-300ER, 19 B787-8, ośmiu B787-9 oraz 33 De Havillandów Canada Dash 8-400. Przewoźnik oczekuje na dostawę 35 samolotów: dwóch airbusów A350-900, czterech A350-100, 16 boeingów B737 MAX 8, dwóch B787-9, jednego B737-800BCF, pięciu B777F oraz pięciu
B777-8F.