Etiopski flagowy przewoźnik ujawnił plany przywrócenia do służby swoich uziemionych boeingów 737 MAX w lutym 2022 roku. Wcześniej linie informowały, że z powodu tragicznej katastrofy tego samolotu sprzed prawie już trzech lat, będą ostatnim przewoźnikiem, który przywróci ten samolot na regularne rejsy.
Ethiopian Airlines oświadczyły jednocześnie, że uzyskały prestiżowy certyfikat przewozu farmaceutyków.
Od ponownej certyfikacji samolotu do zdolności pasażerskich i bezpiecznych lotów przez amerykański Federalną Administrację Lotnictwa (ang. FAA - Federal Aviaiton Authority) i Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (ang. EASA - European Union Aviation Safety Agency) upłynął ponad rok. Odbyło się ponad 275 tys. operacji z użyciem MAX-a. Samolot powrócił do regularnej służby w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Europie (w tym Polsce operacje MAX-ami przywróciły PLL LOT, Enter Air, a ostatnio loty tym samolotem rozpoczęła spółka zależna Ryanaira – Buzz), Bliskim Wschodzie czy Chinach. Przedstawiciele emirackiej linii lotniczych flyDubai twierdzą, że na podstawie zorganizowanej wśród pasażerów sondy, dotyczącej odbywania podróży na pokładzie B737 MAX, wśród pasażerów nie ma oznak strachu.
Powrót w lutym
W komunikacie zamieszczonym na portalu społecznościowym Facebook, Ethiopian Airlines ujawniły, że mają plany przywrócenia uziemionego samolotu do aktywnego wykonywania połączeń od lutego. Pierwszy, zaplanowany lot odbędzie się 1 lutego 2022 roku.
– Bezpieczeństwo jest naszym najważniejszym priorytetem i kieruje każdą podejmowaną przez nas decyzją i wszystkimi podejmowanymi przez nas działaniami. Przywracamy teraz B737 MAX to służby nie tylko na podstawie recertyfikacji przez FAA, EASA, Transport Kanada, CAAC, ECAA, ale innych regulatorów lotniczych na całym świecie, która zezwoliły na powrót samolotu do służby u 34 linii lotniczych. Poświęciliśmy wiele czasu, aby monitorować prace nad modyfikacją projektu. Ponad 20 miesięcy trwał rygorystyczny proces naprawczy. Nasi piloci, inżynierowie, technicy i personel pokładowy są pewni bezpieczeństwa naszej floty – powiedział dyrektor generalny Ethiopian Airlines, Tewolde GebreMariam.
Dwie katastrofy spowodowały uziemienie MAX-a
Fakt, że Ethiopian Airlines zdecydował przywrócić B737 MAX do służby jest stanowczym głosem, że samolot jest bezpieczny i może przewozić pasażerów. To, że etiopskie linie lotnicze są ostatnim przewoźnikiem na świecie, posiadającym we flocie ten model samolotu, który przywróci go do wykonywania lotów w ramach swojej siatki połączeń, jest potwierdzeniem, że samolot jest sprawny i dobrze przetestowany przez lotniczych regulatorów.
Boeing B737 MAX, należący do Ethiopian Airlines, wykonujący lot o numerze ET 302 z Addis Abeby do Nairobi w Kenii, rozbił się 10 marca 2019 roku. Życie straciło 157 osób (149 pasażerów i ośmiu członków załogi). Po tym feralnym zdarzeniu B737 MAX został uziemiony na całym świecie. Była to druga katastrofa tego modelu samolotu. Wcześniej,
29 października 2018 roku miała miejsce katastrofa lotu o numerze JT 610 linii Lion Air. Samolot miał wykonać rejs z Dżakarty do Pangkal Pinang. Zginęło 189 osób (181 pasażerów i ośmiu członków załogi).
Ethiopian z certyfikatem IATA CEIV Pharma
24 grudnia 2021 roku etiopski flagowy przewoźnik poinformował, że otrzymał prestiżowy certyfikat CEIV Pharma (ang. Centre of Excellence Independent Validators Pharma) wydawany przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA). Umożliwi to przewóz leków i wartościowych produktów farmaceutycznych w najwyższym światowym standardzie. Jest to pierwszy afrykański przewoźnik lotniczy, który otrzymał certyfikat przewozu farmaceutyków na pokładzie swoich samolotów.
Będzie to szansa rozwoju oddziału cargo etiopskich linii i hubu przewoźnika w Addis Abebie, który jest ważnym punktem transportu ludzi i jak towarów na kontynencie afrykańskim. W trwającej pandemii samoloty Ethiopian Airlines dystrybuowały do innych afrykańskich krajów szczepionki oraz środki dezynfekcyjne i maseczki chirurgiczne. Do transportu leków z terminala lotniska do luku bagażowego samolotu przewoźnik
zainwestował w inteligentnie chłodzące się wózki transportowe z temperaturą wewnętrzną od -29°C and +27°C, które są wymagane przy przenoszeniu dóbr wrażliwych na temperaturę jak leki.