Partner serwisu
Biznes i przemysł

Etihad Airways pod kreską. Jaka będzie przyszłość Air Berlin i Alitalii?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Etihad Airways pod kreską. Jaka będzie przyszłość Air Berlin i Alitalii?
Fot. Paul Spijkers, GFDLEtihad opublikował swoje wyniki finansowe
Etihad Airways poinformował w Londynie o stracie 1,82 mld dolarów w zeszłym roku, pomimo przewiezienia rekordowej liczby pasażerów. Koncern mocno pociągnęły w dół wyniki Alitalii i Air Berlin, w których Etihad ma udziały.

Na stratę składają się głównie „sukcesy” finansowe włoskiej Alitalii i Airberlin. Etihad długo wstrzymywał się z publikacją wyników finansowych.

– Ten rok jest trudny i stawia wyzwania całemu przemysłowi lotniczemu ze względu na zmieniające się otoczenie konkurencyjne. Zapewne będzie miało to wpływ na ogólne wyniki całej branży z końcem 2017 r. – powiedział Ray Gammell, pełniący obowiązki prezesa zarządu Etihad Aviation Group.

Niekorzystne przejęcia

W przeciwieństwie do Emirates i Qatar, Etihad kilka lat temu zdecydował się na przejęcia kilku regionalnych europejskich przewoźników. Próbował rozwijać ich ofertę, nie spotkało się to jednak z wielkim zainteresowaniem pasażerów, którzy woleli korzystać z tanich marek takich jak EasyJet, Wizz Air czy Ryanair. Dało to nie tylko niekorzystny efekt finansowy, ale również personalny: poprzedni prezes Etihadu James Hogan, po 10 latach pracy w zarządzie koncernu, stracił stanowisko. Obecnie Etihad szuka inwestora dla Alitalii, której grozi jednak czarny scenariusz, o którym więcej piszemy tutaj.

Ciężko w Air Berlin  

Trudno przewidzieć, jaki los spotka Air Berlin. Przewoźnik mający siedzibę na lotnisku Berlin–Tegel, radykalnie ogranicza załogę, samoloty i siatkę połączeń. Niestety często dochodzi do odwołania połączeń, co odbija się mocno na wizerunku marki. Nie ma już zresztą jednego Air Berlin – firmę podzielono na trzy oddziały, z których jeden wykonuje loty dalekodystansowe, drugi obsługuje ruch czarterowy razem z austriackim partnerem, część samolotów i załóg lata w ramach tanich linii Eurowings podlegających Grupie Lufthansa. Rozmowy na temat ewentualnego przejęcia udziałów w Air Berlin przez Lufthansę utknęły. Na razie posiadający w Air Berlin 29% akcji Etihad wypożyczył Lufthansie 38 samolotów i załóg, nie chcąc powiększać złego wyniku finansowego.

Firma pod kreską, ale liczba pasażerów spora

Etihad jest w trakcie zmiany strategii – zdecydował się już na sprzedaż akcji szwajcarskiego Darwina, które kupiła Adria. Firma przeprowadza także redukcję etatów i oszczędności, które w efekcie przyniosły 4-proc. obniżkę kosztów działalności. Wydaje się, że mimo tego pasażerowie wciąż chętnie korzystają z usług Etihadu, który wciąż ma bardzo dobre opinie. Liczba pasażerów wyniosła w 2016 roku 18,5 mln i była nieco wyższa niż w 2015 roku. Zdaniem zarządu Etihada, przewoźnik odnotował ucieczkę klientów biznesowych do klasy ekonomicznej, co odbiło się mocno na wyniku finansowym.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Pasażer i linie lotnicze

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Łukasz Malinowski 23 lipca 2024

Eve Air Mobility zaprezentował prototyp latającej taksówki

Biznes i przemysł

Detroit: Powrót starego dworca w nowej roli

Infrastruktura i lotniska

Detroit: Powrót starego dworca w nowej roli

Roman Czubiński 22 lipca 2024

Zobacz również:

Etihad: Kwartalne wzrosty i rekordowy zysk

Pasażer i linie lotnicze

Etihad: Kwartalne wzrosty i rekordowy zysk

Mateusz Kieruzal 21 maja 2024

Etihad i Sabre z nową umową o partnerstwie i współpracy

Biznes i przemysł

Etihad Cargo i CargoAi nawiązały współpracę

Biznes i przemysł

Etihad Cargo i CargoAi nawiązały współpracę

Redakcja/inf. pras. 12 lipca 2021

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Pasażer i linie lotnicze

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Łukasz Malinowski 23 lipca 2024

Eve Air Mobility zaprezentował prototyp latającej taksówki

Biznes i przemysł

Detroit: Powrót starego dworca w nowej roli

Infrastruktura i lotniska

Detroit: Powrót starego dworca w nowej roli

Roman Czubiński 22 lipca 2024

Zobacz również:

Etihad: Kwartalne wzrosty i rekordowy zysk

Pasażer i linie lotnicze

Etihad: Kwartalne wzrosty i rekordowy zysk

Mateusz Kieruzal 21 maja 2024

Etihad i Sabre z nową umową o partnerstwie i współpracy

Biznes i przemysł

Etihad Cargo i CargoAi nawiązały współpracę

Biznes i przemysł

Etihad Cargo i CargoAi nawiązały współpracę

Redakcja/inf. pras. 12 lipca 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5