Szejkowie z Abu Zabi zdecydowali się przenieść aktywa i pasywa Etihad Aviation Group (EAG) do holdingu Abu Dhabi Development, najmniejszego z trzech głównych państwowych funduszy majątkowych, jakie posiada lokalny rząd. Jest to holding, który jest większościowym udziałowcem emirackiej spółki Wizz Air.
Jak sama nazwa wskazuje, EAG jest spółką macierzystą flagowego przewoźnika Zjednoczonych Emiratów Arabskich – Etihad Airways, który wykorzystuje port w Abu Zabi jako międzykontynentalny węzeł transportowy. – Sektor lotniczy ma kluczowe znaczenie dla planów wzrostu gospodarczego i dobrobytu Abu Zabi – wskazuje dyrektor holdingu.
Jak donosi Gulf News, decyzja o dokonaniu tej transformacji została formalnie ogłoszona przez Najwyższą Radę ds. Finansowych i Gospodarczych Abu Zabi. Posunięcie jest zgodne z intencjami ADQ dotyczącymi dalszego rozwoju Emiratu Abu Zabi jako wiodącego ośrodka w branży lotnictwa komercyjnego. Abu Dhabi Develompent jest stosunkowo nowym przedsiębiorstwem, a Agencja Reutera zauważa, że holding aktywów rządowych powstał dopiero w 2018 roku. Mimo to szybko stał się kluczowym graczem w regionie, dysponując szerokim portfelem aktywów. ADQ stał się jednym z najbardziej aktywnych pośredników w regionie. Holding zajmujący się aktywami rządowymi konsoliduje swój portfel, prywatyzując niektóre aktywa i dokonując strategicznych przejęć, aby zbudować „portfolio narodowych czempionów”.
– Sektor lotniczy ma kluczowe znaczenie dla planów rozwoju gospodarczego i dobrobytu Abu Zabi. Wraz z dołączeniem Etihad do klastra mobilności i logistyki naszego holdingu jesteśmy dobrze przygotowani do rozwoju konkurencyjnego, zintegrowanego i globalnego portfela lotniczego – stwierdził Mohamed Al Suwaidi, dyrektor naczelny emirackiego państwowego holdingu.
Dzięki obecności Etihad Airways, Abu Zabi stało się kluczowym węzłem komunikacyjnym na Bliskim Wschodzie. Jednak ze względu na to, że sąsiadujący z Emiratem Dubaj i pobliska stolica Kataru, Doha, również są silnymi graczami w tym zakresie, konieczny musi być dalszy wzrost flagowego przewoźnika ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Z tego powodu fundusz chce wykorzystać budowany nowy terminal na lotnisku w Abu Zabi, aby umożliwić liniom oferowanie kompleksowych usług pasażerskich i cargo.
– Przeniesienie aktywów EAG uzupełnia wysiłki ADQ zmierzające do realizacji wizji Abu Zabi, aby wzmocnić pozycję emiratu jako globalnego hubu lotniczego, zapewniającego zintegrowane i konkurencyjne usługi lotnicze – dodał Al Suwaidi. Etihad Aviation Group to zróżnicowane przedsiębiorstwo, dysponujące różnymi oddziałami. W związku z tym ADQ, na początku tego roku, rozpoczął już proces transferu aktywów, a zatem już przed oficjalnym ogłoszeniem przejęcia. Holding przejął już działalność pomocniczą EAG. „Gulf News” wskazuje, że stworzona ma być nowa zintegrowana firma świadcząca usługi wsparcia lotniczego, która zapoczątkuje nową falę wzrostu sektora lotniczego.
Po dodaniu EAG, portfolio lotnicze ADQ obejmuje duże przedsiębiorstwa, które wspierają wizję szejków z Abu Zabi do stworzenia zintegrowanego węzła lotniczego. Spółki jakimi zarządza holding to Abu Dhabi Airports, Wizz Air Abu Dhabi i ADQ Aviation & Aerospace Services Company. – EAG będzie nadal dążyć do bycia wiodącymi globalnymi liniami lotniczymi, które zapewniają najlepszą w swojej klasie obsługę klienta, niezrównane usługi i opiekę dla swoich gości. Od teraz będzie się to odbywać w ramach portfolio lotniczego ADQ – zaznaczył dyrektor holdingu.
Etihad Airways to narodowe linie lotnicze ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, które powstały w 2003 roku i szybko stały się jednym z wiodących przewoźników lotniczych na świecie. Ze swojego hubu w Abu Zabi, Etihad oferuje połączenia lotnicze do destynacji na Bliskim Wschodzie, w Afryce, Europie, Azji, Australii i Ameryce Północnej. Wraz z partnerami codeshare, linie oferują dostęp do setek międzynarodowych destynacji. W ostatnich latach Etihad otrzymał wiele nagród za doskonałą jakość oferowanych usług czy produktów.
Przewoźnik został uznany za najbardziej ekologiczne linie lotnicze w 2022 r. Składając ogromne zamówienia na samoloty szerokokadłubowe, przewoźnik z Abu Zabi stał się jednym z kluczowych przewoźników międzykontynentalnych w regionie. Zostało to podkreślone przez w 2014 r., kiedy linie dokonały zamówienia u Airbusa na dwupokładowy samolot typu A380-800. W 2008 roku linie Etihad przeszły do historii, zamawiając na targach Farnborough Airshow samoloty o wartości 43 miliardów dolarów. Zamówienie dotyczyło zarówno odrzutowców Airbusa, jak i Boeinga i zawierało 100 stałych zamówień, 55 opcji i 50 praw zakupu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.