Wstępny raport etiopskich śledczych, rozesłany do amerykańskich agencji rządowych podsumowuje, że awaria samolotu Boeing 737 MAX w marcu 2019 roku została spowodowana wadliwym projektem samolotu – napisała Agencja Reutera.
W przeciwieństwie do większości raportów okresowych, ten zawiera prawdopodobne przyczyny, wnioski i zalecenia, które zazwyczaj nie są sporządzane do czasu wydania raportu końcowego.
Wątpliwości dotyczące raportu
Amerykańska Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu miała możliwość zgłaszania wątpliwości lub proponowania zmian, ponieważ raport nie jest jeszcze publiczny – twierdzą informatorzy, którzy chcą pozostać anonimowi. Rzecznik instytucji, Eric Weiss, potwierdził, że otrzymali projekt raportu, ale odmówił komentarza, czy będą wprowadzane do niego jakiekolwiek zmiany. W piątek Boeing odmówił komentarza Agencji Reutera na temat raportu.
Z kolei według Bloomberg News, który jako pierwszy podał treść wstępnego projektu Etiopii, wnioski raportu mówią niewiele o wydajności linii Ethiopian Airlines i jej załogi lotniczej, co wzbudza wątpliwości odnośnie niektórych uczestników dochodzenia. Tymczasowy raport Etiopii kontrastuje tym samym z końcowym raportem o katastrofie Lion Air – indonezyjskich linii lotniczych, których MAX rozbił się jako pierwszy – wydanym w październiku zeszłego roku przez Indonezję. Dokument Indonezyjczyków podkreśla błąd w projektowaniu oprogramowania kokpitu przez Boeinga w MAX-ach, ale także zwraca uwagę na błędy pracowników i załogi linii lotniczej Lion Air.
Zgodnie z zasadami nadzorowanymi przez agencję lotniczą ONZ z siedzibą w Montrealu, ICAO, Etiopia powinna opublikować raport końcowy do pierwszej rocznicy katastrofy, czyli 10 marca. Teraz jednak wydaje się, że opublikuje raport okresowy z elementami, które normalnie byłyby zawarte w raporcie końcowym. Linie Ethiopian Airlines nie odpowiedziały na prośbę o komentarz. Winny jest Boeing
Wstępny raport o katastrofie, wydany przez Ethiopian Civil Aviation Authority, opublikowany w kwietniu ubiegłego roku stwierdzał, że wadliwe odczyty czujników i wiele automatycznych poleceń ściągnięcia nosa samolotu Boeinga przyczyniły się do wypadku i sprawiły, że załoga walczyła z maszyną o odzyskanie kontroli.
Amerykański Komitet ds. Transportu i Infrastruktury opublikował w piątek wstępne ustalenia dochodzeniowe w sprawie dwóch wypadków MAX-ów, w których zarzucono Federalnej Administracji Lotnictwa zatwierdzenie samolotu i niepowodzenia projektu Boeinga, mówiąc, że loty 737 MAX były „skazane na rozbicie się”.
Lot 302 linii Ethiopian Airlines rozbił się na otwartym polu sześć minut po starcie z Addis Abeby, stolicy Etiopii, zabijając 157 pasażerów i załogę. Boeing 737 MAX został uziemiony na całym świecie 13 marca 2019 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.