Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Eurocontrol: Poziom lotów z 2019 roku możliwy za dwa lata

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Eurocontrol: Poziom lotów z 2019 roku możliwy za dwa lata
fot. Piotr Bożyk
Eurocontrol zakłada w swojej najnowszej siedmioletniej prognozie bazowej, że w 2025 roku liczba lotów osiągnie pułap 11,1 mln. Wówczas nastąpi więc pełne odrodzenie ruchu z 2019 roku.

Scenariusz bazowy Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej przewiduje w przyszłym roku 10,9 mln lotów, natomiast w bieżącym 10,3 mln. Wersja optymistyczna zakłada nawet 11,2 mln lotów w 2024 roku i 11,6 mln lotów w 2025 roku. To już będzie znacznie powyżej poziomów z 2019 roku.

Wersja pesymistyczna nie przewiduje w ciągu najbliższych siedmiu latach zrównania liczby lotów z poziomami, które obserwowaliśmy tuż przed wybuchem pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Scenariusz bazowy kończy się liczbą 11,8 mln lotów w 2029 roku, natomiast optymistyczny nawet pułapem 12,9 mln.

Źródło: Eurocontrol.


Wzrost liczby lotów W Europie będzie wynosić średnio tylko 1,5 proc. rocznie, a powodem są oczywiście ceny paliwa, inflacja, czynniki środowiskowe i skutki wojny w Ukrainie, której na razie trudno przewidzieć koniec.

Sytuację w Europie poprawia systematycznie silny popyt, który wcześniej był stłumiony ograniczeniami z powodu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Wzrosty na Starym Kontynencie będą stymulować podróże do słonecznych destynacji na południu w basenie Morza Śródziemnego.

Źródło: Eurocontrol.


Niektóre kraje na Bałkanach, a zwłaszcza Albania i Kosowo, ale także Azerbejdżan, Grecja i Serbia, są już powyżej poziomu z 2019 roku. To efekt zamknięcia przestrzeni powietrznej Rosji i Ukrainy, co naturalnie zwiększyło liczbę lotów nad alternatywnym korytarzem powietrznym zarówno dla dalekich tras do Azji Południowo-Wschodniej czy Australii, jak i tych krótszych na Bliski Wschód.

Na działaniach wojennych i sankcjach ucierpiały najbardziej, oprócz Ukrainy i Mołdawii, kraje bałtyckie, w tym Polska i większa część Skandynawii z wyjątkiem Norwegii oraz Islandii. Sporo lotów na dłuższych trasach w osi wschód-zachód straciły ponadto Czechy i Słowacja. Ten stan zmieni się jednak szybko w najbliższych latach.

Przewidywania na 2023 rok zakładają kilkunastoprocentowe wzrosty ruchu lotniczego w większości europejskich krajów z wyjątkiem Mołdawii, Litwy, Łotwy czy Estonii. Kolejny 2024 rok przyniesie natomiast tylko kilkuprocentowe wzrosty na niemal całym Starym Kontynencie, a dwucyfrowe w krajach bałtyckich bez Polski.

Źródło: Eurocontrol.


W krajach Europy Zachodniej i Środkowej coraz silniejszą rolę odgrywają czynniki środowiskowe, które przyczyniły się do zakazu lotów krajowych na krótkich dystansach. Niedawno z dwóch połączeń z Helsinek do Turku i Tampere zrezygnowały także nordyckie Finnair. Popyt na podróże lotnicze może jeszcze ograniczyć wzrost cen biletów na transatlantyckich trasach, a także podatki nałożone przez niektórych decydentów w celu ochrony klimatu.

Źródło: Eurocontrol.


Wskaźniki wypełnienia samolotów najlepiej wyglądają w krajach Europy Zachodniej, a najgorzej w Europie Północno-Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Największy udział w odbudowie rynków mają narodowi przewoźnicy i niskokosztowce, odpowiednio po 32,4 i 32,3 proc. Spada natomiast popyt na usługi cargo. Lotnictwo biznesowe z kolei stabilizuje się po silnym wzroście. Powoli odbudowuje się rynek międzykontynentalnych połączeń do Azji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zadłużony REX uziemia boeingi 737 i musi wrócić do korzeni

Pasażer i linie lotnicze

Zadłużony REX uziemia boeingi 737 i musi wrócić do korzeni

Rafał Dybiński 31 lipca 2024

Londyn-Gatwick: 41 mln pasażerów i 315 mln funtów zysku

Infrastruktura i lotniska

Mozolna odbudowa rynku lotniczego USA - Chiny

Pasażer i linie lotnicze

Mozolna odbudowa rynku lotniczego USA - Chiny

Mateusz Kieruzal 02 marca 2024

Zobacz również:

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

Eurocontrol publikuje dobre wyniki i ostrzega. Lato będzie trudne

Infrastruktura i lotniska

Eurocontrol: 9,3 mln operacji w 2022 roku. Pełna odbudowa za trzy lata

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Zadłużony REX uziemia boeingi 737 i musi wrócić do korzeni

Pasażer i linie lotnicze

Zadłużony REX uziemia boeingi 737 i musi wrócić do korzeni

Rafał Dybiński 31 lipca 2024

Londyn-Gatwick: 41 mln pasażerów i 315 mln funtów zysku

Infrastruktura i lotniska

Mozolna odbudowa rynku lotniczego USA - Chiny

Pasażer i linie lotnicze

Mozolna odbudowa rynku lotniczego USA - Chiny

Mateusz Kieruzal 02 marca 2024

Zobacz również:

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

Eurocontrol publikuje dobre wyniki i ostrzega. Lato będzie trudne

Infrastruktura i lotniska

Eurocontrol: 9,3 mln operacji w 2022 roku. Pełna odbudowa za trzy lata

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5