Państwa członkowskie Eurocontrol uzgodniły pakiet finansowy, umożliwiający liniom lotniczym odroczenie płatności do 1,1 miliarda euro opłat za kontrolę ruchu lotniczego od lutego do maja, które będą należne z tytułu płatności na rzecz europejskiego sektora zarządzania ruchem lotniczym. Stowarzyszenie Airlines for Europe (A4E) docenia pomoc, ale uważa, że powinna być całoroczna.
Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 sprawiła, że liczba codziennych lotów w europejskiej przestrzeni powietrznej spadła o 90 proc. To drastyczne ograniczenie operacji prawdopodobnie potrwa jeszcze przez kilka tygodni, dlatego branża lotnicza zwróciła się do państw członkowskich Eurocontrol o wsparcie, aby poradzić sobie z nagłym i znaczącym kryzysem przepływów pieniężnych.
– Bardzo się cieszę, że nasze państwa członkowskie zatwierdziły ten niezbędny środek. Zapewni bardzo potrzebne wsparcie płynności. Wiele linii lotniczych skontaktowało się z Eurocontrol, aby potwierdzić, że nie będą w stanie poradzić sobie z płatnościami – wyznał Eamonn Brennan, dyrektor generalny Eurocontrol, organizacji zrzeszającej 41 państw członkowskich.
– Przy zmniejszeniu ruchu o 90 proc. nasze państwa członkowskie podjęły wspólne wyzwanie. To odroczenie płatności złagodzi bezpośrednie obciążenie linii lotniczych i zapewni pewność planowania finansowego zarówno liniom lotniczym, jak i instytucjom zapewniającym służby żeglugi powietrznej (ANSP), kiedy płatności będą dokonywane po ustąpieniu kryzysu – przekonuje Brennan.
– Ważne jest, aby docenić ogromne wsparcie udzielone przez nasze państwa członkowskie na ten cel, wraz z ich instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej, ponieważ zapewni ono niezbędną pomoc branży lotniczej w bieżącej potrzebie – podsumował dyrektor generalny Eurocontrol.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej na razie nie skomentowała uzgodnionego porozumienia. Odroczenie opłat stawia pracowników obsługi naziemnej w trudnej sytuacji, bowiem za swoją odpowiedzialną działalność nie będą pobierać wynagrodzenia w najbliższym czasie, chociaż nie mogą opuścić stanowisk pracy. Pakiet finansowy europejskiej organizacji z ich perspektywy jest dobrym rozwiązaniem tylko dla linii lotniczych.
"Wspieranie krótkoterminowej płynności nie wystarczy"
Decyzję Eurocontrol przyjęła natomiast z umiarkowanym zadowoleniem grupa A4E. Najbardziej pożądanym rozwiązaniem dla stowarzyszenia byłoby zniesienie opłat za cały 2020 rok, a nie tylko od lutego do maja. Tylko taki krok zapewni przetrwanie branży i pomoże w jej odrodzeniu. Zamknięcie granic z powodu wirusa COVID-19 spowodowało bowiem spadek aż o 95 proc. ruchu lotniczego przewoźników, zrzeszonych w A4E. Niektórzy nawet całkowicie zawiesili działalność.
– Dziękujemy państwom członkowskim za ich ogromne wsparcie podczas tego niespotykanego kryzysu. Patrząc jednak na najnowsze wydarzenia, jasne jest, że wspieranie krótkoterminowej płynności nie wystarczy, aby zapewnić przetrwanie sektora lotniczego i zachować funkcjonowanie rynku dla pasażerów – wyznał Thomas Reynaert, dyrektor zarządzający A4E. – Dalsze środki wsparcia, w tym całoroczne zniesienie opłat ATC, zapewniłyby liniom lotniczym elastyczność potrzebną do powrotu na nogi po przejściu tego kryzysu – dodał Thomas Reynaert.
Według A4E linie lotnicze powinny być również chronione przed podwyżkami opłat w okresie "rekonwalescencji", czyli przejściowym. Ponadto obowiązkowe projekty wspierające poprawę wydajności przestrzeni powietrznej muszą być kontynuowane zgodnie z planem i przy odpowiednim finansowaniu ze strony państw członkowskich.
Airlines for Europe (A4E) to największe stowarzyszenie linii lotniczych w Europie z siedzibą w Brukseli. Organizacja w imieniu swoich członków kształtuje politykę lotniczą Unii Europejskiej z korzyścią dla konsumentów, zapewniając ciągły, bezpieczny i konkurencyjny rynek transportu lotniczego. Obecni członkowie grupy to Aegean, airBaltic, Air France-KLM Group, Cargolux, easyJet, Finnair, Icelandair, International Airlines Group (IAG), Jet2.com, Lufthansa Group, Norwegian, Ryanair Holdings, Smartwings, TAP Air Portugal, TUI i Volotea.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.