W ostatnich dwóch latach, Europa Środkowo-Wschodnia (CEE) odnotowała dwucyfrowy wzrost liczby samolotów biznesowych. Tempo rozwoju flot korporacyjnych jest szybsze, niż w Europie Zachodniej, wylicza Colibri Aircraft.
Od stycznia 2017 roku do końca października tego roku, liczba samolotów biznesowych w Europie Środkowo-Wschodniej wzrosła dokładnie o 16 proc., ze 148 do 172 maszyn, czytamy w analizie przygotowanej przez Colibri Aircraft, firmę zajmującą się marketingiem, odsprzedażą i pozyskiwaniem używanych samolotów korporacyjnych. Szybki na tle innych części kontynentu wzrost flot biznesowych w Europe Środkowej oznacza, że Region CEE systematycznie zwiększa udziały w rynku ogólnoeuropejskim, z 6,3 proc. w 2017 r., do 7,6 proc. w 2019 r. Czechy liderem rynku
Bezsprzecznym liderem rynku samolotów biznesowych w Regionie są Czechy. W ciągu ostatnich dwóch lat, nasi południowi sąsiedzi odnotowali zarówno najszybsze tempo wzrostu flot biznesowych wynoszące 41 proc. jak również największą liczbę zarejestrowanych samolotów korporacyjnych – 62 maszyny.
W tym samym przedziale czasowym, Polska zajęła drugie miejsce w rankingu krajów CEE. Wprawdzie pod względem liczby zarejestrowanych maszyn, nasz kraj w wynikiem 35 samolotów mocno odstaje od Czech, ale już tempo wzrostu flot biznesowych, wynoszące 37,5 proc. jest niewiele mniejsze niż u naszych południowych sąsiadów.
Trzecie miejsce w Europie Środkowej pod względem tempa rozwoju flot biznesowych w ostatnich dwóch latach zajmuje Rumunia, z wynikiem 22 proc. W kraju tym zarejestrowanych jest 11 maszyn, co daje Rumunii piąte miejsce, obok Słowenii i Węgier. Trzecie miejsce pod względem wielkości flot korporacyjnych przypadło za to Słowacji (15 samolotów) przed Bułgarią (12 samolotów). W październiku tego roku dziewięć maszyn zarejestrowanych było na Litwie, a sześć samolotów w Chorwacji.
Najwięcej startów w Rumunii
Firma Colibri Aircraft przeanalizowała także dynamikę wzrostu liczby startów samolotów biznesowych w regionie od początku roku do końca października. Tylko jeden kraj, Rumunia, mógł pochwalić się dynamiką wzrostu na dwucyfrowym poziomie (19,1 proc.) Słowenia odnotowała wzrosty na poziomie 5,1 proc., podczas gdy Serbia na poziomie 4,5 proc., a Słowacja na poziomie 1,5 proc. Pozostałe kraje regionu borykały się ze spadkami. Największe, 8,4 proc. odnotowane były w Bułgarii, w Polsce liczba startów samolotów biznesowych spadła o 4,9 proc. Średni wynik dla całej Europy to spadki na poziomie 1,7 proc.
– W ostatnich latach, średnia wzrostu Europy Środkowej i Wschodniej konsekwentnie przewyższała średnią Strefy Euro. Niektóre kraje Europy Środkowej i Wschodniej są teraz tętniącymi życiem gospodarkami, będącymi nieodzownymi elementami systemu łańcuchów dostaw w Europie. Jest to najszybciej rozwijający się region Unii Europejskiej, co przekłada się na silne wzrosty na rynku lotnictwa biznesowego – powiedział Marian Jancarik, dyrektor sprzedaży w Colibri Aircraft.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.