Po 11 latach nastąpił koniec pewnej ery zarówno dla linii European Air Charter jak i lotnictwa cywilnego w Europie. 21 października br. linia wycofała swojego ostatniego Mad Doga - czyli McDonnella Douglasa MD-82. Bułgarski przewoźnik czarterowy i ACMI był ostatnim europejskim operatorem samolotów z rodziny MD-80.
W swoim ostatnim dniu "pracy" maszyna MD-82 o rejestracji LZ-LDP (33-letni samolot dostarczony do ATI - Aero Trasporti Italiani, a następnie do Alitalii) wykonała rejs z Hurghady do Warny, który był zakończeniem służby MD-82 w European Air Charter. EAC wycofał pierwsze dwa ze swoich dziewięciu MD-82 w 2022 r., a następnie pozostałe siedem w tym roku. Teraz flota linii będzie się składać wyłącznie z airbusów A320.
Przez flotę bułgarskiego przewoźnika przewinęło się łącznie dziewięć samolotów tego typu. Samoloty zabierały na pokład 164 pasażerów. Pierwszego z nich dostarczono w 2012 r., natomiast resztę w 2013 r. Wszystkie maszyny wcześniej latały dla Alitalii. W momencie wycofania najstarszy z nich miał prawie 34 lata, a najmłodszy 28 lat. W 2012 r. samoloty te dały ówczesnej linii znanej pod nazwą Bulgarian Air Charter nową jakość, ponieważ zastępowały wysłużone Tupolewy Tu-154M.
W ostatnich latach samoloty te często pojawiały się także na polskich lotniskach. W sezonie letnim 2023 r. mogliśmy je podziwiać m.in. w Warszawie, Łodzi, Gdańsku czy Poznaniu.
Flota linii EAC
Przewoźnik posiada obecnie flotę składającą się z 10 airbusów A320. Linia planuje pozyskać w najbliższym czasie kolejne dwa używane airbusy A320. Niewykluczone, że linia wyleasinguje także jednego lub dwa A320neo. Decyzje w tej materii zapadną w najbliższych tygodniach.
European Air Charter
European Air Charter, znany do 2021 r. jako
Bulgarian Air Charter), specjalizuje się w lotach wakacyjnych i czarterowych w Europie i ściśle współpracuje z touroperatorami. Firma, z siedzibą w Sofii, została założona w 2000 roku i od tego czasu jej samoloty przewożą pasażerów do ponad 17 miast w Niemczech, a także do Polski, Danii, Słowacji, Austrii, Izraela, Czech, Szwajcarii, Włoch i innych krajów europejskich. Przewoźnik oferuje także loty na żądanie do innych miejsc w Europie, Azji, Afryce i na Bliskim Wschodzie.
Ostatnie samoloty z rodziny MD-80
Inny bułgarski przewoźnik czarterowy ALK Airlines nadal posiada dwa MD-82, ale oba zostały zaparkowane w styczniu 2023 r.
Warto dodać, że ostatni europejski MD-81 został wycofany przez Air Sweden w 2011 r., ostatni MD-83 - przez Danish Air Transport w 2021 r., ostatni MD-87 - przez AMAC Corporate Jet w 2022 r., a ostatni MD-88 - przez Bukovyna Airlines w 2013 r., jak pokazuje moduł historii flot ch-aviation.