Kończy się rok 2019, ale dopiero teraz ukazała się publikacja Eurostatu podsumowująca rok 2018 w lotnictwie cywilnym na Starym Kontynencie. Dane przytacza Polski Instytut Ekonomiczny w najnowszym numerze swojego Tygodnika Gospodarczego.
Urząd Statystyczny Unii Europejskiej podaje, że w 2018 roku z lotniczych usług transportowych skorzystało 1,1 mld obywateli Unii. To o blisko 63 mln pasażerów więcej niż w 2017 roku. Oznacza to 6-procentowy wzrost, licząc rok do roku. Jednak szerze spojrzenie pozwala pełniej zobrazować niesamowity rozwój lotnictwa cywilnego na terenie Wspólnoty. Od 2010 roku liczba osób korzystających z podniebnych podróży zwiększyła się aż o blisko 43 proc. Często słychać hasło „Latanie stało się powszechne” – jak widać z przytoczonych danych, nie jest to czcze gadanie.
Czołowa piątka krajów pod względem liczby pasażerów (Wielka Brytania, Niemcy, Hiszpania, Francja i Włochy) nie zmieniła się od 2017 r. i obsłużyła 93 proc. wszystkich pasażerów Unii Europejskiej. Polska znajduje się w czołówce państw z największym przyrostem liczby pasażerów. Z wynikiem 16,1 proc. znalazła się na 3. miejscu w UE za Litwą i Słowacją. Jak więc widać, nasz region Unii jest obszarem największych wzrostów.
Warto zauważyć, że na znajdującej się poza strukturami zjednoczonej Europy Ukrainie liczba podróżnych zwiększyła się w 2018 roku aż o 25 proc. Głód latania w dawnych demoludach jest więc głównym czynnikiem napędzania wzrostów w całej Europie.
Lotniska w Polsce obsłużyły 43,7 mln pasażerów w 2018 r. wobec 37,7 mln pasażerów rok wcześniej. Polska również zanotowała wzrost o 16,8 proc. w stosunku do 2016 r., ale nie wystarczyło to wtedy, aby znaleźć się na podium. Królowały wówczas Słowenia, Luksemburg, Estonia i Bułgaria. Najważniejsze jednak, że w zeszłym roku udało się w końcu osiągnąć wynik powyżej 1 współczynnika mobilności. Dla porównania na Wyspach wynosi on około 4, w Niemczech zaś 3.
Wśród 30 największych portów lotniczych w Europie drugi najwyższy wzrost pasażerów zanotowało lotnisko im. Fryderyka Chopina w Warszawie (+12,8 proc.), które obsłużyło niemal 16 mln pasażerów. Największe polskie lotnisko nie pierwszy raz znajduje się na podium wzrostu. W 2017 r. zanotowało wzrost o 22,7 proc. w stosunku do 2016 r., co dało wówczas 1. miejsce w UE.
W 2018 r. największy wzrost liczby pasażerów zanotował port lotniczy Liszt Ferenc w Budapeszcie (+13,6 proc.). Największym portem lotniczym pozostał London-Heathrow, który w 2018 r. obsłużył 80 mln pasażerów. Na dalszych miejscach znalazły się porty lotnicze Roissy-Charles de Gaulle (Paryż) oraz Schiphol (Amsterdam). Struktura kierunków lotów w Polsce jest podobna jak w 2017 r. Najwięcej pasażerów podróżuje w obrębie Unii Europejskiej. W takich lotach bierze udział 72 proc. wszystkich pasażerów. Na drugim miejscu znajdują się loty poza granice Unii Europejskiej, które zabierają 24 proc. pasażerów. Najmniej, 4 proc. pasażerów, podróżuje lotami w obrębie kraju.