Lufthansa Technik poinformowała, że EVA Air jest pierwszą azjatycką linią, która podpisała umowę na modyfikacje z wykorzystaniem opracowanej wspólnie z BASF technologii powierzchni AeroSHARK, zmniejszającej zużycie paliwa. Linia z siedzibą w Tajpej zdecydowała się zmodyfikować całą swoją flotę dziewięciu boeingów 777F za pomocą tej innowacyjnej folii.
Samolot B777F o rejestracji B-16786 jest pierwszym frachtowcem EVA Air, który został już poddany tej kompleksowej modyfikacji w macierzystej bazie linii w Tajpej. Modyfikacja została przeprowadzona pod ścisłym nadzorem Lufthansa Technik przez spółkę stowarzyszoną EVA Air, Evergreen Aviation Technologies Corporation (EGAT). Oczekuje się, że samolot wróci do służby komercyjnej na początku września br.
- EVA Air nieustannie dąży do osiągnięcia zerowej emisji CO2 netto do 2050 r., stale poszukując najnowszych technologii w celu zmniejszenia śladu węglowego. Cieszymy się, że możemy współpracować z Lufthansa Technik w zakresie zastosowania oszczędzającej paliwo technologii powierzchniowej AeroSHARK w naszych B777F. Ta innowacja nie tylko zmniejsza zużycie paliwa, ale także obniża emisję CO2. EVA Air będzie stale monitorować rzeczywiste korzyści w zakresie oszczędności paliwa i dalej oceniać dodatkowe samoloty, które zostaną wyposażone w tę technologię - powiedział Albert Liao, wiceprezes wykonawczy ds. planowania korporacyjnego w EVA Air.
AeroSHARK to folia powierzchniowa, imitująca delikatną strukturę skóry rekina. Do modyfikacji
B777F potrzeba około 800 m kw. żebrowanej folii AeroSHARK. To nieco mniej od
B777-200ER, ale sporo mniej niż w przypadku boeinga
B777-300ER w barwach SWISS, który jako pierwszy został oklejony tym materiałem — wtedy potrzebne było aż 950 m kw. folii. Potencjalne oszczędności mierzone zużyciem paliwa i emisją CO2 wynoszą około 1-1,5 proc. W odniesieniu do dziewięciu B777F należących do EVA Air oznacza to roczne oszczędności na poziomie ponad 2,5 tys. ton metrycznych nafty i ponad 7,8 tys. ton metrycznych emisji CO2.
- EVA Air jest dobrze znana zarówno ze swojego pionierskiego ducha, jak i wiedzy technicznej, dlatego tym bardziej cieszymy się, że udało nam się przekonać ich o korzyściach płynących z AeroSHARK, najbardziej zaawansowanego na świecie produktu dla komercyjnego przemysłu lotniczego. Jesteśmy dumni, że dzięki AeroSHARK możemy zapewnić EVA Air, naprawdę szybki i korzystny sposób na zmniejszenie wpływu ich działalności na środowisko - powiedział dr Wassef Ayadi, starszy dyrektor ds. relacji z klientami OEM i usług inżynieryjnych w Lufthansa Technik.
Lufthansa Technik posiada obecnie uzupełniające certyfikaty typu (STC) dla modyfikacji AeroSHARK dwóch typów boeingów 777, które są obecnie w pełnym wykorzystaniu w różnych liniach lotniczych na całym świecie. Oprócz pierwszego frachtowca EVA Air wyposażonego w skórę rekina, dwucyfrowa liczba samolotów lata już z AeroSHARK i stale rośnie. Oczekuje się, że cała flota 777 EVA Air będzie wyposażona w ten system do końca 2027 r.
AeroSHARKAeroSHARK jest technologią powierzchniową opracowaną wspólnie przez Lufthansa Technik i BASF. Grubość żeberek na specjalnej folii wynosi około 50 mikrometrów. Folia imituje właściwości skóry rekina, która ma szczególnie korzystną charakterystykę przepływu. Zastosowanie folii na poszyciu samolotu pomaga zoptymalizować jego własności aerodynamiczne, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa. Lufthansa Technik i BASF zamierzają systematycznie rozwijać nową technologię na potrzeby innych statków powietrznych, a nawet większych powierzchni, aby zaoferować liniom lotniczym na całym świecie jeszcze większe wsparcie w realizacji ich celów obniżania emisji. Według wstępnych obliczeń maksymalne zastosowanie technologii skóry rekina mogłoby się przyczynić do zmniejszenia emisji CO2 nawet o 3 proc.