EVE Air Mobility podpisuje kolejne listy intencyjne na dostawę samolotów eVTOL w Europie i Brazylii oraz wybiera poddostawców kluczowych podzespołów. Ta spółką zależna Embraera już w 2026 r. chce wprowadzić na rynek swój pierwszy elektryczny samolot pionowego startu i lądowania.
EVE Air Mobility (EVE) to notowana na amerykańskiej giełdzie spółka zależna Embraera, która
już w 2026 roku chce wprowadzić na rynek elektrycznych samolot pionowego startu i lądowania (eVTOL – electric Vertical Take-Off and Landing). Ma one wykorzystywać konfigurację lift+cruise z ośmioma śmigłami do lotu pionowego, dwoma pchającymi oraz stałymi skrzydłami do lotu poziomego.
W lutym poprzedniego roku EVE ogłosiło, że udało się
sfinalizować proces uzyskania certyfikatu typu samolotu przed brazylijskim urzędem lotnictwa cywilnego – Agência Nacional de Aviação Civil (ANAC). Chociaż ANAC może certyfikować EVE tylko dla brazylijskiej przestrzeni powietrznej, regulator będzie wspierał Embraera w skompletowaniu dokumentacji potrzebnej w innych regionach.
Wśród potencjalnych rynków EVE widzi także w Polsce. Przedstawiciele firmy uważają, że ich pojazd mógłby z sukcesem obsługiwać
trasę pomiędzy Warszawą a planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Wybór poddostawców Elektryczny układ napędowy dostarczyć ma powołana przez Nidec Corporation i Embraera spółka Nidec Aerospace. Nidec Aerospace (w którym Nidec obejmie 51% udziałów) będzie miało swoją siedzibę St Louis w Stanach Zjednoczonych. Spółka będzie wspierana przez działające w Brazylii i Meksyku ośrodki obu udziałowców. Początkowo będzie oferować elektryczne układy napędowe dla samolotów eVTOL, z zamiarem rozszerzenia w przyszłości ich zastosowań na inne pojazdy
Nidec Corporation to jeden z największych producentów silników elektrycznych na świecie. Centrala firmy znajduje się w Kioto w Japonii – obecnie w skład grupy wchodzi ok. 340 spółek zatrudniających ponad 100 tys. osób. Produkowane są silniki w każdej niemal skali oraz oferowane rozwiązania na potrzeby automatyzacji produkcji, sprzętu AGD, sektora automotive, energetyki i szeroko rozumianego przemysłu.
BAE Systems zapewni natomiast zaawansowany system magazynowania energii. Nowe rozwiązanie ma wykorzystywać ponad 25-letnie doświadczenie firmy w dostarczaniu energii elektrycznej i napędu dla autobusów innych ciężkich pojazdów.
DUC Hélice Propellers dostarczy wirniki zarówno do ośmiu silników do lotu poziomego jak i śmigła do silników pchających. To firma z siedzibą we Francji od lat obecna także na rynku USA, która ma ponad 25-letnie doświadczenie i wiedzę specjalistyczną w zakresie analizy, projektowania, rozwoju, produkcji i konserwacji śmigieł, wirników, wentylatorów i innych akcesoriów lotniczych z kompozytów węglowych.
30 pojazdów eVTOL dla Nordic Aviation CapitalPierwszym z ostatnio podpisanych listów intencyjnych jest ten pomiędzy EVE a Nordic Aviation Capital – jednym z potentatów na rynku leasingu samolotów. W ramach porozumienia EVE zyska dostęp do sieci sprzedaży NAC i będzie mogło razem z partnerem promować leasing elektrycznych samolotów pionowego startu i lądowania. NAC wyraził zaś zainteresowanie pozyskaniem 15 pojazdów wyprodukowanych przez EVE, które zostaną przeznaczone do udostępnienia klientom. W ramach porozumienia możliwe będzie rozszerzenie kontraktu o kolejne 15 samolotów. NAC to trzecia firma leasingowa, która zdecydowała się na współpracę z EVE. Zdaniem producenta będą one miały kluczowe znaczenie dla sukcesu branży eVTOL.
List intencyjny z Voar AviationKolejne porozumienie EVE zawarło z brazylijskim Voar Aviation. Jest to firma świadcząca usługi lotnictwa ogólnego, która wyraziła zainteresowanie pozyskaniem nawet 70 elektrycznych samolotów, miałyby być eksploatowane w kilku lokalizacjach Brazylii. Zgodnie z warunkami umowy firmy będą również badać potencjalne partnerstwo, w którym Voar skorzysta z rozwiązań serwisowych i operacyjnych EVE.
Voar Aviation planuje rozszerzyć działalność w głównych obszarach metropolitalnych i popularnych miejscowościach turystycznych, takich jak Sao Paulo, Belo Horizonte, Brasilia, Goiania, Vitoria, Florianopolis, Camboriu, Fortaleza, Natal, Recife i Salvador. Warto pamiętać, że Brazylia, ze względu na swój rozmiar oraz nierównomierną siatkę osadniczą, jest jednym z największych rynków general aviation na świecie. To właśnie dlatego nie tylko Embraer, ale i wielu innych producentów widzi w niej spory potencjał dla eVTOL.
Rozszerzenie partnerstwa z Widerøe ZeroEve rozszerzy także partnerstwo z Widerøe Zero, innowacyjną inicjatywą Widerøe skoncentrowaną na zrównoważonym lotnictwie. Umowa obejmuje do 50 eVTOL, pakiet rozwiązań serwisowych i operacyjnych, a także wdrożenie oprogramowania EVE Air Traffic Management (Urban ATM). Samoloty EVE mają ułatwić obsługę krótkich tras w Norwegii oraz innych państwach skandynawskim, które postawiły sobie ambitne cele w zakresie osiągnięcia neutralność klimatycznej.