Producent elektrycznych samolotów Eviation Aircraft poinformował, że pomyślnie zakończył pierwszy lot swojego zeroemisyjnego samolotu Alice. Był to historyczny dzień i najważniejszy kamień milowy w lotnictwie elektrycznym.
Alice wystartowała z międzynarodowego lotniska Grant County (MWH) o 7:10 czasu lokalnego. Pierwszy lot trwał zaledwie osiem minut, a wysokość jaką osiągnął to 3500 stóp czyli 1066 m. Ten pionierski lot demonstratora technologii elektrycznej dostarczył firmie Eviation wiele bezcennych danych do dalszej optymalizacji samolotu pod kątem produkcji komercyjnej.
– Dziś rozpoczynamy kolejną erę lotnictwa – udało nam się zelektryfikować niebo dzięki niezapomnianym pierwszym locie Alice. Ludzie wiedzą teraz, jak wygląda i brzmi przystępne cenowo, czyste i zrównoważone lotnictwo, po raz pierwszy w przypadku stałopłatowego, całkowicie elektrycznego samolotu. Ten przełomowy kamień milowy będzie przewodził innowacjom w zrównoważonym podróżowaniu samolotem i kształtował zarówno podróże pasażerskie, jak i towarowe w przyszłości – powiedział Gregory Davis, prezes i dyrektor generalny Eviation.
Alice nie emituje dwutlenku węgla, znacznie zmniejsza hałas i kosztuje ułamek procenta za godzinę lotu w porównaniu z lekkimi odrzutowcami lub samolotami. godzinę lotu w porównaniu do lekkich odrzutowców lub wysokiej klasy turbośmigłowców.
Według producenta samoloty w pełni elektryczne sprawią, że podróże regionalne będą bardziej zrównoważone ekonomicznie i środowiskowo dla przedsiębiorstw i konsumentów. Nowa generacja samolotów ma moc przekształcania społeczności poprzez zapewnienie dostępu do lotnisk, które obecnie nie są wykorzystywane przez loty komercyjne ze względu na problemy z hałasem lub ograniczone godziny pracy. Eviation Alice ma być skierowany na rynki m.in. dolotów do pracy i przewozów towarowych, gdzie odległość waha się od 250 do 500 km. Producent chce w tym roku prowadzić zaawansowane loty testowe oraz spodziewa się, że certyfikacja wraz z wejściem do służby nastąpi do końca 2023 r.
Eviation Alice
Eviation Alice z dziewięcioma pasażerami na pokładzie ma rozwijać prędkość 444 km/h (240 węzłów) i ma zasięg wynoszący 1 046 kilometrów na jednym ładowaniu. Samolot jest zbudowany głównie z kompozytów. Jego kadłub ma 12,2 ma długości, a rozpiętość skrzydeł wynosi 16,12 m. W maszynie wykorzystano silniki MagniX każdy o mocy 350 KM, ale Eviation informowało wcześniej o zawiązaniu współpracy również z Siemensem. Maksymalna masa startowa maszyny wynosi 6,35 tony. Baterie dla trzech silników stanowią około jednej trzeciej masy startowej Eviation Alice.
Początkowo silniki znajdowały się po jednym na skrzydle i jeden z tyłu kadłuba, ale 1 lipca 2022 r. firma Eviation poinformowała o najnowszej i nieco zmienionej wersji swojego projektu Alice. Nowa konfiguracja ma dwa śmigłowe silniki elektryczne po jednym z każdej strony kadłuba samolotu. Pojawił się także statecznik pionowy w kształcie litery T i czyste proste skrzydła, z niewielkimi, odwróconymi końcówkami tzw. wingletami. Zgodnie z wcześniejszymi projektami Alice miała ogon w kształcie litery V i trzy silniki elektryczne - po jednym na każdej końcówce skrzydła i trzeci zamontowany w tylnej części kadłuba za ogonem. Taką konfigurację miał prototyp Eviation pokazany na targach
Paris Air Show w 2019 r.