Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wybrała projekt zrównoważonych nowych wież kontroli ruchu lotniczego, które będą budowane głównie na mniejszych i miejskich lotniskach w USA. Projekt autorstwa Practice for Architecture and Urbanism (PAU) z Nowego Jorku spełnia kluczowe wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju oraz umożliwia dostosowanie wysokości wieży do wymagań każdego lotniska w zakresie ruchu i widoczności, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów budowy i eksploatacji.
Jak podkreśla FAA nowy projekt zawiera kluczowe elementy zrównoważonego rozwoju, w tym m.in.:
- Systemy całkowicie elektrycznych budynków;
- Materiały i produkty wolne od substancji chemicznych znanych z zagrożeń dla zdrowia;
- Termicznie efektywna elewacja;
- Stal i produkty metalowe pochodzące w dużej mierze z recyklingu;
- Odnawialne drewno masowe, jeśli jest możliwe do wykorzystania;
- Ogrzewanie i chłodzenie z wykorzystaniem źródeł gruntowych w niektórych lokalizacjach.
- Te nowe wieże kontroli ruchu lotniczego oznaczają, że mniejsze lotniska będą mogły obsługiwać więcej lotów, w sposób bardziej zrównoważony i w bardziej przystępnie kosztową. Z niecierpliwością czekam, aż ten projekt przejdzie z deski kreślarskiej na place budowy w całym kraju, pomagając naszym krajowym lotniskom obsługiwać więcej podróżnych, rozwijać ich lokalne gospodarki i przygotować się na przyszłość lotnictwa niskoemisyjnego - powiedział Pete Buttigieg, sekretarz transportu USA.
Preferencje FAA wskazywały, że projekt ma posiadać niestandardowe elementy w celu zmniejszenia kosztów budowy i eksploatacji, a jednocześnie pozwalać na dostosowanie budynku do lokalnych aspektów klimatycznych i lokalizacyjnych, takich jak bardzo wysokie i bardzo niskie temperatury, wilgotne i suche środowisko, silne wiatry czy możliwości wystąpienia bardzo ekstremalnych warunków pogodowych.
W pierwszej kolejności 31 lokalizacji
Początkowy zestaw
31 wież kontroli ruchu lotniczego w kandydujących portach lotniczych, zastąpi wieże, które funkcjonują dłużej niż ich zakładany okres eksploatacji. Wieże będą miały wysokość od 60 do 119 stóp (od 18 do 36 metrów). FAA przeznaczyła ponad 500 mln dolarów amerykańskich z ustawy Bipartisan Infrastructure Law (BIL) w celu wsparcia oceny terenu budowy, przygotowania i rozpoczęcia wczesnych działań budowlanych.
Wspomniana ustawa o infrastrukturze zapewnia łącznie 5 mld dolarów (po 1 mld dolarów rocznie przez pięć lat) na modernizację fundamentów kontroli ruchu lotniczego w USA. Inwestycja ma zmniejszyć zaległości w konserwacji, aktualizacji, modernizacji i wymianie krytycznych budynków i urządzeń potrzebnych do bezpiecznego funkcjonowania przestrzeni powietrznej USA. Według FAA prace w budynkach i urządzeniach w całym kraju stworzą miejsca pracy dla lokalnych dostawców, pracowników budowlanych i społeczności.
Pierwsze wbicie kamienia węgielnego pod budowę nowej wieży ma mieć miejsce na początku 2024 r. Więcej informacji o działaniach FAA na rzecz zrównoważonego rozwoju można znaleźć na
specjalnej stronie agencji.
FAA jako ANSP w USA
FAA kontroluje ponad 5 mln mil kwadratowych przestrzeni powietrznej w USA i ponad 24 mln mil kwadratowych nad wodami. System ruchu lotniczego obejmuje wieże na lotniskach oraz obiekty terminalowej kontroli zbliżania, które świadczą usługi dla samolotów zbliżających się i opuszczających przestrzeń powietrzną danego lotniska/obszaru. Obejmuje to również 22 centra obsługujące samoloty na dużych wysokościach. Obiekty te zależą od systemów zasilania, urządzeń nawigacyjnych i pogodowych oraz systemów radarowych i dozorowych w całych Stanach Zjednoczonych.