Partner serwisu
Biznes i przemysł

FAA: Skróciliśmy listę rzeczy do poprawy w 737 Max

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-02-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Reuters

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
FAA: Skróciliśmy listę rzeczy do poprawy w 737 Max
fot. Boeing Media
Amerykańska Federalna Administracja Lotnicza przekazała, że zawęziła listę kwestii do rozwiązania przed testowym lotem certyfikacyjnym Maksa. Tym razem nikt się nie wygłupiał i nie podano już entej wstępnej daty zakończenie uziemienia najnowszych odrzutowców Boeinga.

– Śledzimy bardzo sumienny proces [certyfikacji] i ważne jest, abyśmy koncentrowali się na procesie, a nie na samym czasie – powiedział dziennikarzom Steve Dickson, który pełni w FAA rolę administratora.

W marcu minie rok od rozpoczęcia uziemienia maszyn, których wada w oprogramowaniu była główną przyczyną dwóch katastrof lotniczych. Pochłonęły one 346 ludzkich istnień.

Nikt nie zna daty

Dziesięć miesięcy temu Boeing niezrażony krytyką dość szybko zapowiedział, że liczy na wznowienie lotów swoich 737 w maju 2019 roku. Potem jeszcze wielokrotnie podawano różne terminy. Żadnego nie dotrzymano. Od rozpoczęcia przymusowego pozostawienia na ziemi Maksów napisaliśmy dokładnie 99 tekstów na ten temat. To więc jubileuszowa setna wiadomość związana z najpoważniejszym kryzysem w historii do niedawna największego producenta lotniczego świata. Nic nie wskazuje, by ten licznik miał się zatrzymać w nadchodzących miesiącach. A może jednak jest światełko w tunelu?

– Powiedziawszy, że zbliżamy się do kamienia milowego. Lot certyfikacyjny jest kolejnym ważnym punktem harmonogramu, a po jego realizacji myślę, że będziemy mieli większą jasność co do dalszego przebiegu procesu – przekazał mediom podczas wizyty w Singapore Airshow przedstawiciel FAA.

Jednocześnie agencja nie chce podawać nawet przybliżonej daty lotu certyfikacyjnego. Wypada tylko liczyć, że to zmiana polityki informacyjnej, a nie brak wiary w produkt Boeinga. Oby właśnie tak było, bo kwestia Maksów, to już nie tylko dodatkowe wyzwania dla linii, czy brak pracy dla pilotów. Kryzys zatacza coraz szerze kręgi.

Stoją nie tylko Maksy

Podczas zorganizowanej na kilka dni temu konferencji dostawcy Boeinga byli w fatalnych nastrojach, na dodatek skarżyli się na brak wsparcia ze strony koncernu. Zastanawiano się, ile ze zdolności produkcyjnych zostanie utraconych w łańcuchu dostaw do czasu wznowienia produkcji Maksów.

Kwestia jest o tyle istotna, że z tych samych producentów korzysta Airbus. Europejskie konsorcjum już wysyła sygnały, że spodziewa się zaburzenia swojego łańcucha dostaw. Jak podaje Reuters, Joe Marcheschi, dyrektor ds. zaopatrzenia Airbusa w Ameryce Północnej, stwierdził, że za chwilę firma będzie mieć problem z dostawą takich elementów jak odlewy czy odkuwki.

Należy też pamiętać, że nawet zakończenie uziemienia nie będzie końcem problemów. Raz, że EASA wielokrotnie zapowiedziała, że sama przeprowadzi proces sprawdzania najnowszych 737 przed wpuszczeniem ich na europejskie niebo, dwa, że nikt nie wie, ile będzie trwać uruchomienie produkcji tych samolotów. Każdy następny miesiąc wstrzymania produkcji, to straty wszystkich podwykonawców. Część z nich już zwolniła specjalistów. Widmo upadków firm z branży jest realne.

Dickson daje nieco nadziei na rozwiązanie przynajmniej jednej z tych kwestii. Według jego słów FAA spodziewa się ścisłej współpracy z pozostałymi regulatorami, która doprowadzi do zakończenia uziemienia w wymiarze globalnym, a nie lokalnym.

Na razie jednak trzeba rozwiązać wszystkie problemy z listy, o której była mowa na początku artykułu. Bez tego nie będzie mowy o certyfikacji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Biznes i przemysł

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Mateusz Kieruzal 23 listopada 2023

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Biznes i przemysł

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 15 października 2023

Zobacz również:

Czy Chiny staną się przeszkodą dla powrotu MAX-ów?

Biznes i przemysł

Czy Chiny staną się przeszkodą dla powrotu MAX-ów?

Emilia Derewienko 30 listopada 2020

Boeing 737 MAX uznany przez EASA za bezpieczny!

Prawo i polityka

Boeing 737 MAX uznany przez EASA za bezpieczny!

Emilia Derewienko 16 października 2020

Boeingi 737 MAX wkrótce rozpoczną testy w locie

Biznes i przemysł

Boeingi 737 MAX wkrótce rozpoczną testy w locie

Emilia Derewienko 27 sierpnia 2020

Pozostałe z wątku:

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Biznes i przemysł

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Mateusz Kieruzal 23 listopada 2023

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Biznes i przemysł

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 15 października 2023

Zobacz również:

Czy Chiny staną się przeszkodą dla powrotu MAX-ów?

Biznes i przemysł

Czy Chiny staną się przeszkodą dla powrotu MAX-ów?

Emilia Derewienko 30 listopada 2020

Boeing 737 MAX uznany przez EASA za bezpieczny!

Prawo i polityka

Boeing 737 MAX uznany przez EASA za bezpieczny!

Emilia Derewienko 16 października 2020

Boeingi 737 MAX wkrótce rozpoczną testy w locie

Biznes i przemysł

Boeingi 737 MAX wkrótce rozpoczną testy w locie

Emilia Derewienko 27 sierpnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5