Embraer poinformował o szerokim zakresie modernizacji i ulepszeń wydajności swoich komercyjnych odrzutowców. Ulepszenia w samolotach E195-E2, E190-E2 i E175, w tym te dotyczące spalania paliwa i zasięgu, awioniki i kabiny, zostały ogłoszone podczas trwającego Farnborough Airshow.
Oprócz poprawy efektywności operacyjnej, zmiany te zapewniają również wartość bieżącą netto w wysokości 6 mln dolarów na samolot w ciągu 15 lat w postaci dodatkowych przychodów i redukcji kosztów.
- Naszym celem jest ciągłe ulepszanie naszych samolotów, a ogłoszone w Farnborough modernizacje m.in. zmniejszenie spalania paliwa i emisji, zwiększenie zasięgu, poprawa komfortu pasażerów i kabiny oraz dodanie nowych technologii i łączności, to świetna wiadomość zarówno dla naszych klientów, jak i ich gości. Embraer jest zaangażowany w dostarczanie naszym klientom najbezpieczniejszych, najbardziej wydajnych, najwygodniejszych i najbardziej komercyjnych odrzutowców - powiedział Arjan Meijer, dyrektor generalny Embraer Commercial Aviation.
Business Hero czyli najlepiej sprzedający się E-Jet
E175 są najpopularniejszymi samolotami z rodziny E-Jetów E1 dlatego Embraer nadał im imię Business Hero. Najwięcej ich lata w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie gdzie linie obowiązuje tzw. klauzula zakresu/wielkości samolotu w układzie zbiorowym pracy (scope clause) czyli część umowy między linią lotniczą a związkiem zawodowym pilotów. Klauzule te są używane przez związek zawodowy dużego przewoźnika w celu ograniczenia liczby i/lub rozmiarów statków powietrznych, które linie lotnicze mogą zakontraktować regionalnym liniom lotniczym. Celem jest ochrona miejsc pracy związków zawodowych w dużych liniach lotniczych.
Warto dodać, że dopóki nie zostaną zmienione te przepisy, to Embraer został zmuszony do zamrożenia projektu E175-E2 na dłuższy czas. Na razie nie ma planu dostaw tych maszyn, bo jak nam powiedzieli przedstawiciele Embraera, czekają oni na zmianę scope clause w USA, dla którego to rynku E175-E2 miałby największe zastosowanie. Jeśli zmiana wejdzie w życie w najbliższych latach, to wprowadzenie na rynek planowane byłoby w 2028/2029 r., dlatego Embraer postanowił zainwestować w obecny wariant E175.
Ulepszenia w E175 to m.in. dodanie funkcji E2, które obejmują:
- Większe schowki na bagaż i nastrojowe oświetlenie LED;
- Wielopasmową łączność satelitarną;
- Fotele Recaro;
- Dane pogodowe i awionika nowej generacji
Po ostatniej aktualizacji samolotu w 2016 r. (znanej jako E175 Plus), która poprawiła spalanie paliwa o 6,4 pro., E175 otrzymuje również zestaw ulepszeń. Ulepszenia, dostępne dla klientów na żądanie, koncentrują się na kabinie i doświadczeniach pasażerów, a także na aktualizacji awioniki, aby była bardziej zgodna z E2.
Pojemność schowków na bagaż nad głową E175 podwoi się, aby była podobna do tej obecnej w E2, która jest w stanie pomieścić jedną bagaż podręczny na pasażera. Dostępne będzie również nastrojowe oświetlenie LED kabiny, takie samo jak w E2, a także nowe fotele firmy Recaro.
Łączność satelitarna będzie wkrótce dostępna po raz pierwszy w E175, co będzie dużym ułatwieniem dla osób podróżujących służbowo i tych, którzy chcą pozostać w kontakcie w przestworzach. Zarówno łączność satelitarna w paśmie Ku, jak i Ka będą dostępne w 2026 r.
Rozwiązania do przesyłania danych i radar pogodowy zostaną zmodernizowane, aby dopasować je do możliwości jakie posiadają E2. Umożliwi to cyfrową transformację i bezprzewodowe pobieranie danych lotu i będzie dostępne od IV kwartału 2024 r. Radar pogodowy nowej generacji zapewnia wykrywanie turbulencji i ostrzeżenia, predykcyjne wykrywanie wiatru oraz trójwymiarowe skanowanie wolumetryczne i będzie dostępny od II kwartału 2026 r.
Ulepszenia E2
Zmniejszone spalanie paliwa, zwiększony zasięg, poprawiony czas pracy silnika, ulepszony system startu czy optymalizacja kabiny, to najważniejsze zmiany jakie proponuje producent dla swojej rodziny E2.
Spalanie paliwa w obu modelach E2 zostało poprawione o 2,5 proc., dzięki czemu E195-E2 jest o 12,5 proc. bardziej oszczędny niż samolot konkurencji. W momencie wejścia do służby E2 już był znacznie bardziej oszczędny niż reklamowano. Lepsze wskaźniki spalania, których linie lotnicze doświadczyły w rzeczywistych operacjach, zostały teraz potwierdzone. Przyczyniło się do tego również ulepszenie systemu zarządzania powietrzem silnika, który pobiera mniej powietrza, zmniejszając pracę silnika, a tym samym oszczędzając paliwo. Ulepszenie to daje oszczędność 1 mln dolarów na samolot i wzmacnia pozycję E2 jako najbardziej zrównoważonego samolotu na rynku samolotów wąskokadłubowych.
Zasięg E195-E2 został zwiększony 4 815 km (2 600 Nm) do 5 556 km (3 000 Nm) a w przypadku E190-E2 do 5 463 km (2 950 Nm). Nowa maksymalna masa startowa wynosząca 62,5 tys. kg została niedawno certyfikowana, co w połączeniu z niższym spalaniem paliwa zapewnia poprawę zasięgu.
Ulepszenia silników E2 GTF zwiększą czas pracy na skrzydle o 10 proc. Osiągnięto to dzięki optymalizacji ciągu wznoszenia, który wymaga mniejszej mocy silnika, co zmniejsza jego degradację i wydłuża jego czas pracy. Oczekuje się, że pozwoli to operatorom zaoszczędzić 0,5 mln dolarów w ciągu 15 lat.
Embraer po raz pierwszy zaprezentował również swój ulepszony system startu - E2 Enhanced Take Off System (E2TS). Ten system zapewnia bardziej precyzyjny i wydajny moment wznoszenia oraz trajektorię lotu, zmniejszając wymaganą długość drogi startowej i zmniejsza obciążenie pilota, co oznacza większą ładowność i większy zasięg z trudniej położonych lotnisk i tych o krótkiej drodze startu. Daje to rodzinie samolotów E2 najlepsze w swojej klasie osiągi na lotniskach takich jak Londyn City, Florencja czy Santos Dumont. Nowa zmiana zwiększa także zasięg o 648 km (350 mil morskich) z przykładowego lotniska Londyn City.
Kolejna zmiana, to optymalizacja kabiny w samolocie E195-E2, która pozwoliła firmie Embraer na zamontowanie dodatkowego rzędu czterech foteli w większości konfiguracji poprzez reorganizacje kilku miejsc na pokładzie. Np. samolot skonfigurowany na 136 foteli może teraz pomieścić 140 pasażerów. Natomiast maksymalna liczba foteli nie zmieniła się i wynosi nadal 146. Jeden dodatkowy rząd foteli może wygenerować dodatkowy przychód dla linii w wysokości 4,5 mln dolarów na samolot w okresie 15 lat. Zgodnie z wcześniejszymi obietnicami fotele Recaro będą teraz dostępną opcją przy organizowaniu wnętrza pokładu.