Saudyjskie linie flynas podpisały wczoraj (25 lipca) podczas Farnborough Airshow 2024 zobowiązanie do zamówienia 90 nowych airbusów: 75 z maszyn rodziny A320neo oraz 15 A330-900neo.
Zobowiązanie zostało podpisane podczas Salonu Lotniczego w Farnborough przez Bandera Almohannę, prezesa i dyrektora zarządzającego flynas oraz Christiana Scherera, dyrektora handlowego i dyrektora ds. międzynarodowych Airbusa, Abdulaziza Alduailj, prezesa Generalnego Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Arabii Saudyjskiej i Ayeda Aljeaida, prezesa zarządu NAS Holding.
Kolejne zamówienie przewoźnika zwiększyło liczbę kupionych odrzutowców Airbusa do 265 A320neo, w tym 10 A321XLR, oraz 15 A330neo.
- Cieszymy się, że możemy dalej wzmacniać naszą wieloletnią współpracę z Airbusem. Rodzina A320neo zapewnia wyjątkową wydajność operacyjną i korzyści dla środowiska, pozwalając nam oferować wyjątkowe, tanie podróże. Dodatkowo, A330neo zwiększy nasze możliwości w zakresie lotów długodystansowych dzięki zaawansowanej technologii i wydajności, wspierając jednocześnie nasze plany rozwoju i program pielgrzymkowy Arabii Saudyjskiej - powiedział Bander Almohanna, prezes i dyrektor zarządzający flynas.
Dzięki nowej umowie we flocie pojawią się nowe samoloty A330neo, które dołączą do floty Airbusów przewoźnika obsługującej trasy międzynarodowe, krajowe i regionalne. Nowy A330-900 będzie posiadał konfigurację dwuklasową i zabierze na pokład prawie 400 pasażerów.
- Cieszymy się, że możemy po raz kolejny rozszerzyć naszą współpracę z flynas dzięki temu znaczącemu kamieniowi milowemu zarówno dla samolotów A320neo, jak i A330-900. A330neo pozwoli flynas na dalszy rozwój na rynkach samolotów szerokokadłubowych, bazując na A320 i korzystając z unikalnych cech wspólnych Airbusa. Oba typy samolotów oferują flynas doskonałą wszechstronność i ekonomikę, aby rozszerzyć działalność na nowe rynki, jednocześnie oferując pasażerom najnowocześniejsze wrażenia i komfort w kabinie. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację naszej udanej współpracy z flynas, gdy rozpoczynają ten ekscytujący nowy rozdział - powiedział Christian Scherer, dyrektor generalny działu samolotów komercyjnych w Airbusie.
Dodanie samolotów A330neo wesprze ambitne plany rozwoju flynas. Przewoźnik spodziewa się znacznego wzrostu wydajności operacyjnej dzięki połączeniu nowego samolotu szerokokadłubowego z istniejącą flotą A320neo. A330-900 oferuje zwiększoną pojemność i zasięg przy bezkonkurencyjnych kosztach na fotel, dzięki czemu flynas może skutecznie konkurować na rozwijającym się rynku regionalnym, który jest kluczowym obszarem zainteresowania linii.
Flota flynasObecna flota przewoźnika składa się obecnie z 62 airbusów: czterech A320ceo, 53 A320neo oraz pięciu A330-300. Przewoźnik oczekuje na dostawę 280 airbusów: 255 A320neo, 10 A321XLR oraz 15 A330neo.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż A320 starszego typu.
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 508 maszyn z rodziny A320neo: 67 A319neo, 4 103 A320neo, 6 338 A321neo, co daje około 63 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 3371 maszyn z rodziny A320neo: 17 A319neo, 1 993 A320neo oraz 1 361 A321neo.
Rodzina A330neo Airbus A330neo to samolot nowej generacji, wykorzystujący konstrukcję sprawdzonego modelu A330 w połączeniu z najnowszymi technologiami zastosowanymi w samolocie A350. Wyposażony w kabinę Airspace i napędzany najnowszymi silnikami Rolls-Royce Trent 7000, zapewnia również bezprecedensowy poziom wydajności – o 25 proc. mniejsze zużycie paliwa na fotel pasażerski niż konkurenci rynkowi, reprezentujący poprzednie generacje. Skrzydła samolotu są wzorowane na A350 co spowodowało ich wydłużenie z 60.3m do 64m. Dzięki średniej pojemności i dużemu zasięgowi, A330neo uchodzi za idealny samolot wspierający przewoźników lotniczych w odbudowie biznesu po pandemii COVID-19.
Do tej pory zamówiono 1771 samolotów z rodziny A330, w tym 319 A330neo: 12 A330-800 oraz 307 A330-900, dostarczono 1593 maszyny z rodziny A330, w tym 134 A330neo: siedem A330-800 oraz 127 A330-900. Więcej na temat airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".