Linie Japan Airlines (JAL) potwierdziły dzisiaj (22 lipca) podczas Farnborough Airshow 2024 decyzję o zakupie 10 boeingów B787-9. Nowe zamówienie, to pokłosie przyjętego w marcu br. planu odnowienia floty japońskiego przewoźnika.
JAL doda kolejnych 10 boeingów 787-9 do istniejącej floty ponad 50 maszyn B787. Przewoźnik zabezpieczył także 10 opcji na kolejne Dreamlinery tego typu. Nowe samoloty mają na celu zwiększenie i rozszerzenie możliwości międzynarodowych operacji Japan Airlines, z głównym naciskiem na na Amerykę Północną, Azję i Indie, gdzie spodziewany jest przyszły wzrost.
Od 2030 r. grupa JAL zamierza rozszerzyć i rozwinąć swoją międzynarodową siatkę połączeń, zwiększając zdolność przewozową zarówno przewoźników tradycyjnych, jak i tych niskokosztowych (LCC) o około 1,4 razy, jednocześnie przyspieszając wdrażanie najnowszych i wygodnych samolotów o niskim zużyciu paliwa, aby zapewnić klientom najlepszą możliwą obsługę i dalszą redukcję emisji CO2. Dostawy obu typów samolotów rozłożone są na okres około sześciu lat rozpoczynając w 2027 r.
Według zapowiedzi grupa JAL pozostaje zaangażowana w ciągłe wprowadzanie paliwooszczędnych samolotów w ramach swoich wysiłków na rzecz osiągnięcia celów redukcji emisji CO2 tj. 10 proc. redukcji emisji w porównaniu do 2019 r. do roku podatkowego 2030 r. i niemal zerowa emisja do roku podatkowego 2050.
Flota JAL
Obecnie flota Japan Airlines składa się ze 145 samolotów: 15 airbusów A350-900, trzech A350-1000, 42 boeingów B737-800, 25 B767-300ER, dwóch B767-300BCF, 13 B777-300ER, 23 B787-8 oraz 22 B787-9.
Przewoźnik oczekuje na dostawę 76 samolotów: 11 airbusów A321neo, 23 A350-900, 10 A350-1000, które zastąpią wszystkie B777, 21 boeingów 737 MAX 8, które zastąpią najstarsze B737-800NG, 10 B787-9 Dreamliner oraz jednego B767-300BCF.
Dreamliner dziewiątka
B787-9 to średniej wielkości wersja Dreamlinera, którego wydłużono o ponad 6 metrów w porównaniu do 787-8. Dreamliner -9 zabiera ponad 40 pasażerów więcej (w typowej konfiguracji dwóch klas) niż mniejszy 787-8, a także więcej ładunku cargo, bo przestrzeń cargo urosła ze 115 do 140 metrów sześciennych, a także posiada zasięg zwiększony nawet do 15,7 tys. km.
Od uruchomienia programu w 2004 r. Boeing zebrał zamówienia na 1918 samolotów B787: 431 w wersji B787-8, 1217 maszyn B787-9 oraz 270 B787-10 od 85 klientów. Do tej pory amerykański producent dostarczył 1118 Dreamlinerów: 396 B787-8, 626 B787-9 oraz 96 największych B787-10. Dreamliner jest najszybciej sprzedającym się samolotem szerokokadłubowym w historii lotnictwa komercyjnego. To pierwszy samolot w tej kategorii, który przekroczył sprzedaż 1000 sztuk w ciągu zaledwie dziewięciu lat od ogłoszenia programu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.