Linie Japan Airlines (JAL) potwierdziły dziś (23 lipca) podczas Farnborough Airshow 2024 zakup 32 samolotów od Airbus. Nowe zamówienie, to pokłosie przyjętego planu odnowienia floty japońskiego przewoźnika. Warto dodać, że po raz pierwszy w historii linia JAL zamówiła samoloty wąskokadłubowe od Airbusa.
Na trasach międzynarodowych JAL wprowadzi on dodatkowych 20 airbusów A350-900, które obecnie stanowią trzon operacji krajowych. Wczoraj JAL potwierdził także zakup 10 boeingów 787-9. Nowe samoloty mają na celu zwiększenie i rozszerzenie możliwości międzynarodowych operacji Japan Airlines, z głównym naciskiem na na Amerykę Północną, Azję i Indie, gdzie spodziewany jest przyszły wzrost. Od 2030 r. grupa JAL zamierza rozszerzyć i rozwinąć swoją międzynarodową siatkę połączeń, zwiększając zdolność przewozową zarówno przewoźników tradycyjnych, jak i tych niskokosztowych (LCC). Dostawy nowych samolotów rozłożone są na okres około sześciu lat rozpoczynając z początkiem 2028 r.
- Cieszymy się, że podpisaliśmy wiążące zamówienie na wprowadzenie dodatkowych A350 i nowych A321. Przyspieszymy wprowadzenie najnowocześniejszych i paliwooszczędnych samolotów, aby zapewnić naszym pasażerom doskonałą obsługę i zmniejszyć emisję CO2. Wierzymy, że to wprowadzenie samolotów Airbus jeszcze bardziej pogłębi nasze partnerstwo - powiedział podczas konferencji prasowej Yukio Nakagawa, wiceprezes Japan Airlines.
JAL zdecydował się także zamówić 11 airbusów A321neo, które będą pierwszymi samolotami wąskokadłubowymi zamówionymi od Airbusa. Od początku 2028 r. maszyny te będą rozmieszczane na trasach dostosowanych do popytu, w tym do i z lotniska Haneda. Ponadto JAL zdecydował się również zakupić jednego dodatkowego airbusa A350-900 (w konfiguracji krajowej) jako zamiennik samolotu A350-900, który został utracony w wypadku w styczniu 2024 r. Ten konkretne samolot zostanie dostarczony do przewoźnika na początku przyszłego roku.
Na konferencji prasowej przedstawiciel zarządu JAL był pytany o plany flotowe w kwestii floty regionalnej i cargo szczególnie w kwestii maszyn A220 i A350F. - Na razie nie podjęliśmy żadnych decyzji w tej materii. Jeżeli chodzi o flotę regionalną, to dopiero planujemy rozpocząć wewnętrzne rozmowy, natomiast samoloty, to na razie jeszcze odległy temat do decyzji - dodał Nakagawa.
Flota JAL
Obecnie flota Japan Airlines składa się ze 145 samolotów: 15 airbusów A350-900, trzech A350-1000, 42 boeingów B737-800, 25 B767-300ER, dwóch B767-300BCF, 13 B777-300ER, 23 B787-8 oraz 22 B787-9.
Przewoźnik oczekuje na dostawę 76 samolotów: 11 airbusów A321neo, 23 A350-900, 10 A350-1000, które zastąpią wszystkie B777, 21 boeingów 737 MAX 8, które zastąpią najstarsze B737-800NG, 10 B787-9 Dreamliner oraz jednego B767-300BCF.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.