W przeddzień (21 lipca) rozpoczęcia tegorocznej edycji Farnborough International Airshow redakcja Rynku Lotniczego miała ponownie możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera KC-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. Zapraszamy na fotorelację z tego wydarzenia.
Jako jedna z nielicznych redakcji lotniczych mieliśmy okazję polecieć samolotem o rejestracji PT-ZNG, kolejnym KC-390, który będzie dostarczony brazylijskim siłom powietrznym. Lot zaczynający i kończący się na lotnisku Farnborough (FAB) trwał dokładnie 50 minut. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji, tym razem po lądowaniu, otworzyła tylną rampę samolotu. Podczas tego specjalnego lotu można było porozmawiać nie tylko z załogą kokpitową, z obsługą cargo samolotu czy obsługą techniczną, ale także z przedstawicielami Embraer Defence & Security.
Od ponad roku producent prowadzi bardzo intensywną kampanię sprzedaży tego samolotu. Embraer twierdzi, że jest to idealny zamiennik starzejących się samolotów C130 Hercules, szczególnie w Europie, który dodatkowo zwiększa możliwości przewozowe użytkowników. Jak podkreślają przedstawiciele producenta, już wkrótce kolejny kraj się przekona o właściwościach tego samolotu. Mowa tu o Węgrach, którzy jeszcze w tym roku odbiorą pierwszego z dwóch zamówionych C-390. W Europie – oprócz
Węgier i
Portugalii na zakup brazylijskiej konstrukcji zdecydowały się także
Niderlandy,
Austria oraz
Czechy, a na świecie także
Korea Południowa.
Od wejścia do eksploatacji w brazylijskich siłach powietrznych w 2019 r. i w
portugalskich siłach powietrznych w 2023 r., samolot C-390 udowodnił swoją wszechstronność i wydajność. Obecna flota ma nalot ponad 13 tys. godzin, ze wskaźnikiem gotowości do misji na poziomie 93 proc. i wskaźnikiem ukończenia misji powyżej 99 proc., co świadczy o wyjątkowej produktywności w tej kategorii. Samoloty posiadają standardowe wyposażenie NATO zintegrowane z maszyną.
C-390 oferowane także PolscePo kilku zdobytych kontraktach w Europie czy następnym klientem może być Polska? To niewykluczone i bardzo prawdopodobne, bo jak się dowiedzieliśmy w Farnborough, firma widzi potencjał i możliwości sprzedaży tego samolotu Polsce, gdzie nasze rodzime Siły Powietrzne użytkują wiekowe maszyny Lockheed C130E/H Hercules. Embraer twierdzi, że ich nowy produkt jest idealnym zamiennikiem samolotów C130 Hercules, który dodatkowo zwiększa możliwości przewozowe użytkowników, a w przypadku wieloletniej współpracy z Polską byłby to idealny wybór.
Według nieoficjalnych informacji Embraer jest w stanie szybko takie samoloty Polsce dostarczyć, a sama oferta miała się pojawić w rodzimym MON-ie w ubiegłym roku. Jednak jak podkreśla brazylijski producent, to były bardzo wstępne rozmowy na ten temat, ale zdaje sobie sprawę ze strategicznego położenia naszego kraju i twierdzi, że nowe samoloty bardzo wzmocniłyby zdolności transportowe i obronne Polski.
C-390 MilleniumW październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy KC-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". KC-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową. Posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac.
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował w ubiegłym roku na samolotach C-390
ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.