Boeing ogłosił wczoraj (23 lipca) podczas Farnborough Airshow 2024, że linie Qatar Airways zamówiły 20 kolejnych samolotów B777-9, które według producenta będą największymi i najbardziej wydajnymi pod względem zużycia paliwa dwusilnikowymi odrzutowcami na świecie.
Zamówienie, które zwiększa całkowitą liczbę kupionych B777X przewoźnika do prawie 100 samolotów, zostało sfinalizowane w tym roku i figurowało jako niezidentyfikowane na stronie internetowej Boeinga w zakładce Orders & Deliveries. Producent podkreśla, że katarska linia pomogła w uruchomieniu programu 777X i obecnie posiada zamówionych 60 samolotów pasażerskich B777-9. Qatar jest również pierwszym klientem (lunch customer) programu B777-8 Freighter i posiada 34 zamówione samoloty cargo nowej generacji.
- Qatar Airways z dumą ogłasza rozszerzenie istniejącego zamówienia na samoloty B777X o dodatkowe 20 sztuk, dzięki czemu mamy zamówione w sumie 94 samoloty z rodziny 777X. Jako najlepsza linia lotnicza na świecie jesteśmy liderem w branży i posiadamy jedną z najmłodszych flot, oferując niezrównaną innowacyjność i jakość. Patrząc w przyszłość, nadal dbamy o to, aby wszyscy pasażerowie Qatar Airways otrzymywali najlepsze produkty i usługi dostępne w branży - powiedział Badr Mohammed Al-Meer, dyrektor generalny Qatar Airways Group.
Warto także dodać, że na początku tego miesiąca Boeing rozpoczął certyfikacyjne loty techniczne B777-9, który zaoferuje nowy poziom komfortu pasażerom dzięki przestronnej kabinie, lepszej wilgotności, cichemu otoczeniu i zwiększonej ilości naturalnego światła.
- Qatar Airways jest liderem w naszej branży i jesteśmy zaszczyceni, że linia dodała 20 kolejnych odrzutowców B777-9 do swojego dużego portfela zamówień Boeinga. Doceniamy ich zaufanie, że wiodąca na rynku rodzina samolotów szerokokadłubowych Boeinga zapewni wyjątkową oszczędność paliwa i doskonałe wrażenia pasażerów podczas globalnych operacji - powiedziała Stephanie Pope, prezes i dyrektor generalna Boeing Commercial Airplanes.
Nowe boeingi 777-9 będą także wyposażone w zaprezentowaną w ostatni poniedziałek podczas targów Farnborough Airshow nową klasą biznes
Qsuite Next Gen.
Flota Qatar AirwaysKatarski przewoźnik posiada w swojej flocie 260 samolotów: 30 airbusów A320, trzy A330-200, siedem A330-300, 34 A350-900, 24 A350-1000, osiem A380, dziewięć B737 MAX 8, siedem B777-200LR, 57 B777-300ER, 28 B777F, 30 B787-8 oraz 18 B787-9.
Linia oczekuje na dostawę 180 samolotów: 50 A321neo, 18 A350-1000, 25 boeingów B737 MAX 10, 60 B777-9X, 12 B787-9 oraz 34 B777-8F.
Największy dwusilnikowy samolot pasażerski świataDo tej pory Boeing zebrał zamówienia na 481 samolotów z rodziny B777X: 43 B777-8, 383 B777-9 oraz 55 B777-8F. Samoloty 777X mają mieścić od ok. 350 do ok. 415 pasażerów (w typowej konfiguracji trzech klas podróży) i stanowić uzupełnienie nowoczesnej floty samolotów szerokokadłubowych amerykańskiego producenta.
„Trzy Siódemki” są większe od Dreamlinerów, ale nieco mniejsze od dwupokładowego 747-8I, którego docelowo zastąpią na rynku. Rodzina B777X to wersja 777-8X (następca 777-200LR) oraz 777-9X (następca 777-300ER). Modyfikacje maszyn polegały na zmianie konstrukcji kadłuba, który został wydłużony (dłuższy o 2,84 m od B77W), nowym kokpicie, a także wyposażeniu maszyn we wnętrze Boeing Sky Interior.
Rodzinę B777X napędzają nowe silniki GE9X opracowane przez firmę General Electric, dlatego samoloty mają także być bardziej oszczędne i zużywać do 25 proc. mniej paliwa niż obecne modele rodziny B777. Silniki GE9X pozostaną nadal największymi jednostkami napędowymi na świecie ze średnicą mierzącą 326 cm. Skrzydła posiadają składane końcówki co pozwoli rodzinie B777X utrzymać lotniskowy kod ICAO "E", który posiadają maszyny mające rozpiętość 52 metrów i nie przekraczają rozpiętością swoich skrzydeł 65 metrów.