– Oczekiwania co do wyników z września również są bardzo dobre. Wykorzystujemy aktualnie całą naszą flotę, generując w ten sposób 90 proc. foteli, które były dostępne w 2019 roku. To ze względu na małe ograniczenia we flocie związane z wycofywaniem samolotów Q400 – podkreślił podczas Kongresu Rynku Lotniczego Michał Fijoł, członek zarządu ds. handlowych w Polskich Liniach Lotniczych LOT.
Jak narodowy przewoźnik poradził sobie w pierwszej połowie bieżącego roku, kiedy wybuchła wojna w Ukrainie oraz drastycznie wzrosły ceny paliw i energii? – Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że działamy w bardzo zmiennym otoczeniu. Każdy rok był swojego rodzaju wyzwaniem. Zawsze coś się działo. W 2017 roku opóźnienia w dostawie samolotów, w kolejnym problemy z silnikami Rolls-Royce'a dla samolotów dalekiego zasięgu, rok 2019 to z kolei globalny kłopot z odrzutowcami MAX. To, co się dzieje w Ukrainie w żaden sposób nie jest do tego podobne, ale oczekuje się od nas bardzo podobnego działania, czyli działania elastycznego – podkreślił gość debaty otwierającej KRL.
– Pamiętajmy, że pierwsze dwa miesiące bieżącego roku były miesiącami pandemii, później wybuchła wojna, która miała wpływ nie tylko na wypełnienia i wschodnie kierunki, ale również na percepcję Polski z punktu widzenia ruchu turystycznego. Polska przestała być postrzegana jako atrakcyjne miejsce wypoczynku. Ten ruch najlepiej płatny point-to-point osłabł i musieliśmy przekierować się bardziej w stronę ruchu wylotowego i transferowego. Później od kwietnia do czerwca mieliśmy z kolei do czynienia z bezprecedensowymi cenami ropy naftowej oraz wysokimi marżami rafineryjnymi, nie bez wpływu na nasz biznes – kontynuował Fijoł.
Wakacje były już jednak bardzo dobre dla PLL LOT. – W tej chwili do lipca mamy już tyle samo pasażerów, czyli 4,5 mln, co w całym 2021 roku. To nie jest oczywiście żaden punkt odniesienia, ponieważ mieliśmy do czynienia z dwoma latami z absolutnymi anomaliami, natomiast to pokazuje skalę wzrostu rynku. Życzyłbym sobie oczywiście, żeby pasażerowie z Ukrainy mogli wrócić na nasze rejsy i chcielibyśmy w ogóle wrócić na Ukrainę. Życzyłbym sobie również, żebyśmy obsługiwali coraz więcej biznesu – zaznaczył przedstawiciel narodowego przewoźnika.
– Nasze obserwacje pokrywają się z tym, co mówi IATA. Krzywe bookingowe faktycznie napawają optymizmem. Lipiec i sierpień były powyżej wyników z 2019 roku. Wówczas osiągnęliśmy rekordowe wypełniania. Jeszcze nigdy dotąd LOT nie miał Load Factor na poziomie 89 proc. Oczekiwania co do wyników z września również są bardzo dobre – zapewnił Fijoł.
PLL LOT wykorzystują aktualnie całą dostępną flotę, generując w ten sposób 90 proc. foteli, które były dostępne w 2019 roku. To ze względu na małe ograniczenia we flocie związane z wycofywaniem samolotów Q400. – Perspektywy oceniam pozytywnie, chociaż pierwsza połowa roku dla całej branży była trudna. Tak jak dla całego LOT-u. Staramy się postępować dość elastycznie. Nasz ruch z Ukrainy i Rosji to było blisko 10 proc. naszych pasażerów i te kierunki musiały być szybko zastąpione i zostały zastąpione. Pojawiło się Baku, pojawił się Kair, pojawiły się również nowe destynacje na Bałkanach. Baku i Kair zostaną w siatce zimowej, a wypełnienia na tych rejsach sięgają niemal 100 proc. Jestem optymistyczny co do przyszłości, ale powrót do rentowności w 2022 roku będzie jeszcze trudny – podsumował Fijoł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.