Choć popularność Laponii rośnie, to liczba Polaków odwiedzjących północny region Finlandii jest niewielka, w związku z czym linie lotnicze, które rozwijają sieć połączeń między Europą Zachodnią a Domem Świętego Mikołaja, nie otwierają tras m.in. do Rovaniemi z Polski. Finavia, operator portów lotniczych w Finlandii, liczy, że sytuacja ulegnie zmianie.
Mateusz Kieruzal, Rynek Lotniczy: Dlaczego Laponia stała się tak popularna wśród przewoźników lotniczych?
Petri Vuori, starszy wiceprezes Finavii ds. rozwój tras: W ostatnich latach wiele europejskich linii lotniczych uruchomiło lub dodało regularne loty na lotniska w Laponii w sezonie zimowym. Laponia znana jest ze swojej wyjątkowej przyrody i różnorodnych zimowych atrakcji, które obecnie cieszą się coraz większym zainteresowaniem, ponieważ niektóre inne europejskie kierunki zimowe cierpią z powodu braku śniegu. Wspaniałym jest fakt, że Laponia w dalszym ciągu przyciąga turystów i że ludzie z całego świata chcą do tego regionu przylatywać.
Mamy dużą nadzieję, że w przyszłości odwiedzający Laponię turyści będą doświadczać jej piękna także w innych porach roku, gdyż w tym fińskim regionie występuje aż osiem pór roku, co sprawia, że możliwość eksploracyjne regionu są ogromne.
Laponia nie jest połączona z Polską bezpośrednimi lotami. Czy stan faktyczny ulegnie zmianie?
Liczba polskich turystów w regionie jest jak dotąd niewielka i na chwilę obecną nie mamy żadnych informacji o planowanych rejsach regularnych. Jestem jednak pewien, że gdy zwiększy się liczba przyjezdnych z Polski turystów, korzystających z oferty przewoźników hubowych, niektóre linie zauważą wzrostowy trend, co zaowocuje uruchomieniem bezpośrednich tras.
Czy sezonowość jest dużym problemem dla fińskiej branży lotniczej?
W sezonie zimowym ruch na lotniskach Finavii w Laponii znacznie wzrasta, a najbardziej ruchliwe dni i tygodnie mają miejsce w grudniu. Sezonowość stwarza pewne wyzwania operacyjne, lecz działamy rozważnie, starając się zaoferować najlepszy produkt lotniskowy. W pracowitych miesiącach zimowych na lotniskach zatrudniamy również wielu pracowników sezonowych, którzy pomagają nam na przykład w obsłudze klienta i zadaniach konserwacyjnych. Ponadto na lotnisku działa kilka innych firm, obsługujących pasażerów i linie lotnicze. Wiele z tych firm również zatrudnia pracowników sezonowych na czas trwania wysokiego sezonu, który w Laponii przypada na zimę.
Jaka jest różnica między liczbą realizowanych operacji w sezonie letnim i zimowym?
W sezonie zimowym IATA 2023 w ciągu pięciu miesięcy obsłużyliśmy 1,3 mln pasażerów. Z kolei przez siedem miesięcy zeszłorocznego sezonu letniego obsłużyliśmy około 300 tys. podróżnych. Liczba komercyjnych operacji lotniczych na lotniskach Finavii, w Laponii, w zimie jest od trzech do czterech razy większa niż w lecie.
Oferujecie zniżki opłat lub zachęty dla nowych przewoźników?
Aby promować i wspierać nowe trasy do i z lotnisk, którymi zarządzamy, oferowane są zniżki opłat za lądowanie i obsłużonego pasażera. Zniżki te przyznawane są na okres maksymalnie trzech lat w przypadku tras krótkodystansowych, i maksymalnie pięciu lat, jeśli lot jest długodystansowy.
W jaki sposób zamierzacie zaradzić problemowi niższego poziomu łączności lotniczej Finlandii? Podwyżka opłat lotniskowych to jedyny sposób na radzenia sobie z rosnącymi kosztami stałymi?
Faktem jest, że Finlandia straciła wiele bezpośrednich tras azjatyckich z powodu zamknięcia rosyjskiej przestrzeni powietrznej, w związku z czym wskaźnik łączności lotniczej znacząco spadł. Z drugiej strony, utrzymuje się wysoki poziom łączności Finlandii z krajami w Europie i Ameryce Północnej, jednak osiągnięcie poziomu z 2019 r. wymaga czasu.
Czy Finavia próbuje przekonać niskokosztowe linie lotnicze do obsługi większej liczby tras?
Cieszymy się, że w ciągu ostatnich dwóch lat odnotowany został wzrost liczby operatorów niskokosztowych w fińskich portach lotniczych. Nadal ciężko pracujemy, aby zilustrować „tanim” linom lotniczym, że rynek fiński jest wart inwestowania w większą przepustowość i nowe trasy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.