Finavia, spółka zarządzająca lotniskami w Finlandii, pod koniec czerwca br. scentralizowała odprawę, kontrolę bezpieczeństwa i odbiór bagażu w jednym terminalu na lotnisku w Helsinkach.
Jak przekonuje spółka, z jednym terminalem poruszanie się po lotnisku jest o wiele łatwiejsze. Ułatwia to również życie osobom, które spotykają się z pasażerami lub ich odprowadzają. Wszystkie usługi są skupione pod jednym dachem, dzięki czemu są bardziej dostępne niż wcześniej.
- Rozpoczynamy nowy rozdział w historii lotniska w Helsinkach, ponieważ odlatujący i przylatujący pasażerowie będą odtąd obsługiwani w naszym nowym, wspaniałym terminalu. Pasażerowie nie będą już musieli zastanawiać się, z którego terminalu będą odlatywać, a na który przylatywać - powiedziała Ulla Lettijeff, dyrektor lotniska Finavia w Helsinkach.
Samochody i taksówki mogą teraz podjeżdżać bezpośrednio przed główne drzwi, aby pozostawić pasażerów. Z dworca kolejowego i nowego parkingu P1/P2 do terminalu można dostać się windą. Pozostałe parkingi oraz parking krótkoterminowy dla osób odbierających pasażerów znajdują się również w odległości zaledwie kilku minut spacerem od głównych drzwi terminala. Co ważne dworzec autobusowy, przystanki komunikacji miejskiej i parking dla rowerów znajdują się również tuż przed drzwiami wejściowymi do terminala.
Terminale 1 i 2 oraz łączący je korytarz zostaną wyłączone z użytkowania. Stare hale odlotów i przylotów zostaną zamknięte i przekształcone w strefy dla pasażerów i pracowników lotniska.
- Ostatni raz lotnisko w Helsinkach działało w jednym terminalu prawie 30 lat temu. Wówczas używany terminal był pierwszym faktycznym terminalem pasażerskim, który został otwarty w 1969 r., a następnie rozbudowany w 1983 r. - dodaje Lettijeff.
W 1993 r. rozdzielono międzynarodowy i krajowy ruch lotniczy i na lotnisku w Helsinkach otwarto nowy terminal dla lotów krajowych. Około 15 lat później wprowadzono podział terminali ze względu na linie lotnicze i wprowadzono Terminal 1 i Terminal 2. Lotnisko w Helsinkach zostało pierwotnie otwarte na potrzeby Olimpiady w Helsinkach, 70 lat temu.
Bezproblemowa kontrola bezpieczeństwaTutaj warto wspomnieć o kilku ułatwieniach dla pasażerów, które powinny stać się standardem w Europie. W Helsinkach zakupiono nowe skanery 3D, które znacznie przyspieszają kontrolę bezpieczeństwa, ponieważ płyny i urządzenia elektroniczne nie muszą już być wyjmowane z bagażu podręcznego do skanowania.
- Dla pasażerów nowe urządzenia oznaczają mniej rozpakowywania i przepakowywania przy kontroli bezpieczeństwa. Ponadto, dzięki ulepszonej technologii skanowania, coraz rzadziej zdarza się, że torby muszą być otwierane do dalszej kontroli. Przyspiesza to proces kontroli bezpieczeństwa i sprawia, że jest on bardziej komfortowy dla pasażera - powiedział Sami Kiiskinen, wiceprezes ds. rozwoju lotniska w Finavia .
Więcej usług niż wcześniejWiosną i wczesnym latem na lotnisku w Helsinkach uruchomiono szereg nowych usług, w tym całodobową Alepę, uwielbiany przez pasażerów Moomin Shop oraz Plaza Premium Lounge, która oferuje usługi saloniku, konferencyjne, fryzjerskie i kosmetyczne.
Niedawno otwarto również nowe restauracje, gdzie Lopez y Lopez, Pretty Boy Wingery, Levant, Bär Bar i Richie's Gourmet Hot Dogs serwują smaki z całego świata.
Nowością są również sklepy Balmuir i słynnego Marimekko, które znajdują się zaraz po kontroli bezpieczeństwa.
- Nasz prawie 10-letni program rozwoju zbliża się do końca. Prace na lotnisku w Helsinkach zakończą się w przyszłym roku, kiedy do użytku zostanie oddana zupełnie nowa hala odbioru bagażu. W całym terminalu można jeszcze zobaczyć place budowy, ponieważ kilka nowych punktów obsługi jest w trakcie realizacji - podsumowała Lettijeff.