Finnair od 2022 r. boryka się z dużymi problemami z powodu zamknięcia rosyjskiej przestrzeni powietrznej i powolnego powrotu na kluczowe trasy azjatyckie. Ratując sytuację linia poszukuje różnych rozwiązań. Jednym z nich jest próba wet-leasingu swojej floty. Dzięki kolejnej umowie tego typu dwa airbusy A330-300 polecą dla Qantas Airways.
Finnair i Qantas zawarły w ostatnich dniach umowę, w ramach której fińska linia najpierw wydzierżawi dla Qantas dwa samoloty A330-300 na zasadzie wet lease (z załogą) na okres dwóch lat, a po tym okresie samoloty te zostaną wynajęte w formule dry lease (bez załóg) na ponad 2,5 roku (od 2025 r.). Wet lease pierwszego samolotu rozpocznie się w październiku br., natomiast leasing drugiej maszyny będzie zapoczątkowany w styczniu 2024 r.
Umowa z Qantasem jest częścią wysiłków Finnaira mających na celu zapewnienie optymalnego wykorzystania floty A330, która ma ograniczony zasięg w operacjach dalekodystansowych linii ze względu na zamknięcie rosyjskiej przestrzeni powietrznej.
A330 obsłużą loty do Singapuru i Bangkoku
A330 Finnaira zostaną wykorzystane na trasach dalekodystansowych Qantasa z Sydney do Singapuru i Bangkoku. Piloci Finnair będą wykonywać regularne loty Finnair z Helsinek do Singapuru i z Helsinek do Bangkoku, a następnie będą kontynuować regularne loty Qantas między Singapurem, Bangkokiem i Sydney przed powrotem do swojej bazy w Helsinkach. Natomiast personel pokładowy będzie zapewniany przez partnerów Finnaira z Singapuru i Bangkoku, a obsługa techniczna samolotów jest wykonywana przez partnerów Finnaira w miejscach docelowych lotów dla Qantasa.
Finnair zabezpieczył wystarczające zasoby pilotów, aby dopasować się do wielkości swojej floty, w tym samolotów leasingowanych Qantas. Umowa z Qantas nie ma wpływu na liczbę personelu pokładowego w Finnair, ponieważ jest on w pełni zaangażowany w inne operacje.
Decyzja Qantasa o wzięciu w leasing dwóch A330 od Finnaira spotkała się z niezadowoleniem ze strony stowarzyszenia pilotów Australian and International Pilots Association (AIPA).
Współpraca wspiera efektywne i rentowne wykorzystanie floty A330 Finnaira. Od czasu zamknięcia rosyjskiej przestrzeni powietrznej, Finnair zbudował bardziej zrównoważoną geograficznie siatkę połączeń, ponieważ omijanie rosyjskiej przestrzeni wydłużyło czas lotów między hubem Finnair w Helsinkach a azjatyckimi miastami. Umowa z Qantas to kolejny przykład zacieśniania przez Finnair więzi z partnerami z sojuszu oneworld w ramach nowej strategii.
- Cieszymy się, że możemy rozszerzyć naszą współpracę z naszym partnerem linią Qantas w ramach sojuszu oneworld. Ta umowa pozwala nam w pełni wykorzystać naszą flotę A330 w rentownych operacjach - powiedział Antti Tolvanen, wiceprezes ds. zarządzania siecią i przychodami Finnaira.
Finnair zakończył zmiany w organizacji
Wcześniej przewoźnik zapowiedział, że oprócz zmian siatki połączeń i umów wet-lease, wdroży program oszczędnościowy o wartości 60 mln euro poprzez "dystrybucję, leasing samolotów i ciągłe doskonalenie operacji". Warto dodać, że obecnie linia leasinguje na zasadzie wet lease cztery airbusy A320 dla British Airways oraz trzy A350-900 dla Eurowings.
Jeśli to by nie wystarczyło, Finnair planował uciec się do bardziej drastycznych środków. Oprócz "dodatkowych możliwości leasingu z załogą", linia rozważała również potencjalną sprzedaż nieużywanych samolotów. Jednak w najnowszym komunikacie fiński przewoźnik stwierdził, że umowa z Qantasem kończy proces optymalizacji floty po zamknięciu rosyjskiej przestrzeni powietrznej.
Obecnie flota Finnaira składa się z 79 samolotów: 12 ATR-ów 72-500, pięciu airbusów A319, 10 A320, 15 A321, ośmiu A330-300, 17 A350-900 oraz 12 embraerów E190. Przewoźnik oczekuje obecnie na dostawę dwóch airbusów A350-900.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.