Wstępne plany odnowienia floty samolotów wąskokadłubowych Finnaira są w toku, ale dopóki linia lotnicza nie odzyska rentowności, to na razie nie będzie żadnych zamówień - powiedział Kristian Erik Pullola, dyrektor finansowy fińskiej linii podczas zeszłotygodniowego spotkania inwestorów.
Jest to podobne stwierdzenie do tego, co linia lotnicza przekazała dziennikarzom w zeszłym roku. Zarząd Finnaira twierdził wtedy, że nowe samoloty są wciąż zbyt awaryjne a koszty przestojów czy napraw nadal przewyższają oszczędności spowodowane mniejszym spalaniem paliwa. Do tego problemy z dostępnością części zamiennych powodują problemy na siatce połączeń i poszukiwanie przewoźników ACMI do wykonania części tras.
- Skupiamy się na poprawie rentowności. Następnie uważamy, że należy powrócić do kwestii odnowienia wąskokadłubowych samolotów. Patrząc na naszą flotę, większość floty szerokokadłubowej jest bardzo nowa. Połowa floty wąskokadłubowej jest nadal bardzo dobra przez wiele lat, a tylko połowa floty wąskokadłubowej wymaga odnowienia i zajmiemy się tym, gdy nadejdzie odpowiedni czas - podsumował Pullola.
Flota wąskokadłubowa Finnair (bez linii NORRA) obejmuje pięć airbusów A319 o średnim wieku 23 lat, 10 A320-200 o średnim wieku 21,8 lat i 15 A321-200 o średnim wieku 11 lat. Pullola powiedział, że linia podjęła już "kilka" kroków dotyczących przyszłego zamówienia samolotów wąskokadłubowych, ale nie podał dodatkowych szczegółów. Dyrektor finansowy dodał jednak, że będzie to program inwestycyjny, który będzie realizowany przez kilka lat.
Retrofit kabiny pasażerskiej w E190W zeszłym roku
fiński przewoźnik poinformował, że w nadchodzących latach odnowi kabiny pasażerskie embraerów E190. Retrofit pokładu ma nadać flocie embraerów świeże i zachęcające do podróży wnętrze z elementami znanymi z wcześniej przeprojektowanych kabin samolotów dalekodystansowych Finnair. Przewoźnik oczekuje, że pierwsze samoloty po tzw. retroficie trafią na siatkę połączeń w ostatnim kwartale tego roku.
Embraery są obsługiwane dla Finnaira przez Nordic Regional Airlines (NORRA), spółkę joint venture Finnaira i Danish Air Transport, obsługującą trasy krajowe i europejskie. Łącznie we flocie linii jest 12 E190. Najstarszy z nich został wyprodukowany w 2006 r., a najmłodszy w 2011 r. Fińska linia także i w tym przypadku nie przewiduje wymiany 15-letniej floty E190 w najbliższej przyszłości.
Cała flota przewoźnikaObecnie flota fińskiej linii składa się z 79 samolotów: 12 ATR-ów 72-500, pięciu airbusów A319, 10 A320, 15 A321, ośmiu A330-300, 17 A350-900 oraz 12 embraerów E190. Przewoźnik czeka obecnie na dostawy dwóch airbusów A350-900.