Większość związków zawodowych w Finlandii ogłosiło strajk ogólnokrajowy, który odbędzie się w dniach 1-2 lutego br. Akcja ma zmusić fiński rząd do cofnięcia planowanych reform na rynku pracy. Strajk ten będzie miał znaczący wpływ na działalność lotniska w Helsinkach i na operacje lotnicze największej linii operującej z tego portu - linii Finnair. Przewoźnik spodziewa się odwołać w tych dniach około 550 lotów. Według najnowszych informacji wszystkie rejsy do Polski również zostaną odwołane.
Związek Zawodowy Sektora Publicznego i Opieki Społecznej (JHL), który reprezentuje około 12 tys. pracowników firm Finavia i Airpro, ogłosił w piątek (19 stycznia), że dwudniowy strajk rozpocznie się w czwartek 1 lutego. Oprócz JHL, w strajku uczestniczą także Związek Zawodowy Sektora Usług (PAM), Fiński Związek Zawodowy Lotnictwa (IAU), Fiński Związek Zawodowy Pracowników Transportu (AKT) oraz Fiński Związek Pilotów Linii Lotniczych (SLL). Informowaliśmy o tym w artykule „
Ogólnokrajowy strajk w Finlandii. Finnair szykuje się na anulacje lotów”.
Finnair wykonuje około 280-290 lotów dziennie w swoim normalnym programie połączeń, więc jak widać prawie wszystkie loty zostaną odwołane. Linie twierdzi, że akcja protestacyjna dotknie około 60 tys. pasażerów przewoźnika. Warto dodać, że Finnair negocjował ze związkami i zamierza wykonać od kilku do kilkunastu najważniejszych lotów podczas strajku i będzie komunikować się bezpośrednio z pasażerami, którzy dokonali rezerwacji na loty, które się odbędą. Prawdopodobnie będą to rejsy dalekodystansowe o dużym znaczeniu dla kraju.
Do Polski linia lata trzy razy dziennie do Warszawy oraz raz dziennie do Krakowa. Do Warszawy są to następujące rejsy:
- AY1141/AY1142
- AY1143/AY1144
- AY1145/AY1146
Natomiast do Krakowa obsługiwana jest rotacja o numerach:
Odwołania prawie 550 lotówFinnair rozpocznie wprowadzanie odwołań lotów do swoich systemów rezerwacyjnych od porannych godzin we wtorek (30 stycznia), a wszystkim pasażerom zaoferuje alternatywne trasy. Pasażerowie lotów długodystansowych z dalszymi połączeniami z Helsinek w dniach 1-2 lutego br. zostaną skierowani bezpośrednio do swoich miejsc docelowych, ponieważ podczas strajku nie będzie możliwości polecieć innymi rejsami i przewoźnikami z Helsinek.
Strajk może to mieć wpływ na usługi naziemne, takie jak załadunek i rozładunek bagażu oraz usługi pokładowe (np. oferta żywności i napojów), a loty, które mają się odbyć w tych dniach, mogą być znacznie opóźnione.
- Daliśmy już klientom możliwość zmiany daty podróży lotami Finnair. Począwszy od 30 stycznia zaczynamy przekierowywać klientów, korzystając również z lotów innych linii. Dołożymy wszelkich starań, aby zaoferować odpowiednią opcję lotu jak największej liczbie klientów, ale liczba alternatywnych lotów jest ograniczona. Prosimy klientów o oczekiwanie na zmianę planu podróży, ponieważ nasz zespół obsługi klienta jest bardziej zajęty niż zwykle, a czas oczekiwania w kolejce może być długi. To przykre, że strajk polityczny wpłynie na podróże tak wielu naszych klientów, jednak będziemy ściśle współpracować z naszymi partnerami, aby zapewnić, że po strajku nasze operacje lotnicze będą mogły ponownie rozpocząć się tak płynnie, jak to tylko możliwe - powiedział Jari Paajanen, wiceprezes Finnair Operations Control Center.
Zmiany rezerwacjiJuż 19 stycznia Finnair zaoferował swoim klientom możliwość przeniesienia lotów poza dni strajku. Pasażerowie, którzy mają rezerwację między 31 stycznia a 3 lutego, mogą wybrać wcześniejszą podróż lub przełożyć podróż na później, ale tak, aby data podróży nie była późniejsza niż 15 marca 2024 r. Jeśli typ biletu klienta pozwala na zmiany, może on zmienić datę podróży za pomocą opcji "Zarządzaj rezerwacją" na stronie internetowej Finnair. Jeśli typ biletu klienta nie zezwala na zmiany, to daty podróży można przełożyć, kontaktując się z biurem podróży, które zarezerwowało bilet, lub z działem obsługi klienta fińskiej linii.
Ze względu na dużą liczbę odwołanych lotów i pasażerów, przetwarzanie odwołań i zmiany rezerwacji zajmują nawet około dwóch dni. Jeśli pasażer nie ma możliwości zmiany terminu podróży, może anulować rezerwację i ubiegać się o zwrot pieniędzy za niewykorzystany bilet.