Finnair zaprezentował pierwszą odnowioną kabinę embraera E190. Retrofit pokładu nada całej flocie embraerów świeże i zachęcające do podróży wnętrze z elementami znanymi z wcześniej przeprojektowanych kabin samolotów dalekodystansowych fińskiego przewoźnika.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, Finnair jest w trakcie odnawiania kabin pasażerskich floty embraerów E190. Ma to na celu zwiększenie komfortu pasażerów także na krótszych trasach. Kolorystyka i atmosfera nowych kabin zostały zaprojektowane tak, aby pasowały do niedawno
odnowionej floty szerokokadłubowej Finnaira oraz nowego saloniku biznesowego przewoźnika na lotnisku w Helsinkach w strefie Schengen.
Pierwszy odnowiony E190, o rejestracji OH-LKH, powrócił do służby w tym tygodniu z lotniska Exeter w Wielkiej Brytanii, gdzie miały miejsce prace wymiany kabiny. Cała flota 12 samolotów będzie tak wyglądać do wiosny 2026 r., a według ostatnich informacji, siedem samolotów zostanie przebudowanych w sezonie zimowym 2024/25, a pozostałe maszyny zostaną poddane retrofitowi w sezonie zimowym 2025/26.
-Chcieliśmy stworzyć harmonijne, świeże i zachęcające środowisko podróży dla naszych klientów, z ciemnoniebieskimi i szarymi kolorami oraz nutą drewnianego laminatu - elementami znanymi z naszych samolotów dalekodystansowych. W odnowionej kabinie znajdą się dwa rodzaje foteli. W rzędach 1-9 fotele (zazwyczaj dedykowane klasie biznes Finnaira) oferują dodatkowy komfort dzięki swojej konstrukcji i amortyzacji oraz odchylają się nieznacznie, podczas gdy od rzędu 10 fotele nie będą miały takiej opcji - powiedziała Eerika Enne, szefowa działu Inflight Customer Experience.
Jednym z celów odnowienia kabiny embraerów było zmniejszenie wagi samolotu. Dlatego jak podkreśla przewoźnik, zarówno
fotele firmy Recaro dla E-Jetów przeznaczone dla klasy biznes z przodu samolotu, jak i w klasie ekonomicznej są lżejsze niż poprzednie, a wykładzina w kabinie jest wykonana z lżejszego, ale bardziej trwalszego materiału niż wcześniej. Dzięki tym zmianom fińska linia zmniejsza wagę każdego przebudowanego samolotu o nieco ponad 150 kg. W każdym samolocie wymieniono także klasyczne oświetlenie na nowoczesne i oszczędne oświetlenie LED. Jednym z małych minusów nowej kabiny jest to, że w fotelach nie ma gniazdek elektrycznych ani opcji ładowania przez USB.
Dlaczego przewoźnik zdecydował się na retrofit E190?
Embraery są obsługiwane dla Finnair przez Nordic Regional Airlines (NORRA), spółkę joint venture Finnaira i Danish Air Transport, obsługującą trasy krajowe i europejskie. Łącznie we flocie linii jest 12 E190, a najstarszy z nich został wyprodukowany w 2006 r., natomiast najmłodszy w 2011 r.
Fińska linia na razie nie przewiduje wymiany floty E190 w najbliższej przyszłości. Zarząd Finnaira twierdzi, że nowe samoloty są wciąż zbyt awaryjne, a koszty przestojów czy napraw nadal przewyższają oszczędności spowodowane mniejszym spalaniem paliwa. Do tego problemy z dostępnością części zamiennych powodują problemy na siatce połączeń i poszukiwanie przewoźników ACMI do wykonania części tras. Przewoźnik podejmie jakąkolwiek decyzję o wymianie floty wąskokadłubowej dopiero w najbliższych latach.
Zapytany przez nas przewoźnik o koszty tej inwestycji, odpowiedział, że nie ujawnia kosztów przebudowy samolotów, ale całe przedsięwzięcie dla 12 samolotów jest liczone w milionach euro.
Flota przewoźnika
Obecnie flota fińskiej linii składa się z 79 samolotów: 12 ATR-ów 72-500, pięciu airbusów A319, 10 A320, 15 A321, ośmiu A330-300, 17 A350-900 oraz 12 embraerów E190. Przewoźnik czeka obecnie na dostawy dwóch airbusów A350-900.
Warto także dodać, że wstępne plany odnowienia floty samolotów wąskokadłubowych Finnaira są w toku, ale dopóki linia lotnicza nie odzyska rentowności, to na razie nie będzie żadnych zamówień. Informowaliśmy o tym w artykule "
Finnair nieco odsuwa temat odnowienia floty wąskokadłubowej".