Odrzutowiec polskiej konstrukcji firmy Metal-Master, Flaris Lar1 po raz pierwszy wzbił się w powietrze 5 kwietnia. Samolot przeznaczony jest dla pilotów z licencją amatorską. Jak informuje producent, testy maszyny w powietrzu to kamień milowy dla projektu oraz lotnictwa.
Ten niewielki samolot odrzutowy, napędzany wyprodukowanym w Stanach Zjednoczonych silnikiem Williams FJ33-5A, jest innowacyjną w skali światowej konstrukcją. Tworzy nową klasę High Speed Personal Jet HPJ®. Za sterami Flaris Lar1 zasiadł doświadczony, wybitny pilot doświadczalny Wiesław Cena.
Wyczekiwany przez wiele osób na całym świecie pierwszy lot Flarisa zakończył się sukcesem polskiego projektu i jego producenta. Kilka dni przed startem samolotu, zgodę na testy w powietrzu
wydał Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Odrzutowiec o maksymalnej masie startowej 1700 kg może zabrać na pokład do 5 osób. Jego konstrukcja została zoptymalizowana do szybkich przelotów na pułapie FL250 (7800m). Prędkość maksymalna samolotu wynosi 750km/h, a jego zasięg – 3000 km. Flaris Lar1 przeznaczony jest dla pilotów z licencją amatorską. Może operować z krótkich lotnisk trawiastych.
Flaris został wyposażony w silnik FJ33-5A – najbardziej efektywny dwuprzepływowy silnik odrzutowy na świecie. Ciąg silnika wynosi 8,5 kN przy jego masie własnej 130 kg. Jego parametry techniczne znacznie przewyższają inne oferowane na rynku napędy. Firma Williams osiągnęła jako jedyna na rynku tak wysoki współczynnik ciągu do jego masy.