FLARIS LAR1 zakończył kolejny etap prób w locie. Próby były prowadzone na egzemplarzu samolotu 007 o masie startowej 1700kg.
Podczas kolejnego, 30-godzinnego, etapu prób przeprowadzono, między innymi próby stateczności i sterowności samolotu przy prędkości względem powietrza TAS równej 470km/h (250kts), na wysokości do 3050m n.p.m. (10000ft MSL).
Samolot potwierdził w próbach wyjątkowe osiągi i parametry techniczne, nieosiągalne dla lekkich odrzutowców klasy LJ i VLJ oraz biznesowych samolotów z napędem turbośmigłowym.
Próby wykazały:
- Rozbieg odrzutowca FLARIS LAR1 jest średnio pięciokrotnie krótszy od samolotów klasy LJ oraz VLJ i wynosi zaledwie 200m (600ft);
- Prędkość wznoszenia samolotu wynosi 6000ft/min (1800m/min) i jest niespotykana w klasie lekkich odrzutowców biznesowych. Jest ona zbliżona do prędkości wznoszenia samolotów szkolno-bojowych. Jest to wynik o połowę lepszy od tych, które osiągają dwusilnikowe lekkie odrzutowce LJ (Light Jet) oraz trzy i czterokrotnie lepsza niż samolotów klasy VLJ(Verry Light Jet) zarówno jedno i dwusilnikowych. Cena tych pierwszych rozpoczyna się od 10mln USD, zaś drugich kształtuje się pomiędzy 2,8-6 mln dol.;
- Dobieg samolotu wynosi zaledwie 180m (650 ft). Dla porównania dobieg samolotów klasy LJ/VLJ wynosi pomiędzy 600-1100m;
- Bardzo niskie zużycie paliwa, poniżej 120 litrów/h (33 gal/h) dla prędkości lotu 470 km/h (TAS250 kts). Zużycie paliwa jest trzykrotnie niższe niż odrzutowców klasy VLJ oraz 50% niższe niż jednosilnikowych biznesowych Turbopropów.
W październiku 2020 roku Urząd Lotnictwa Cywilnego zatwierdził program prób w locie odrzutowca dyspozycyjnego FLARIS LAR1. Odrzutowiec jest najbardziej ekonomicznym na świecie i najmniejszym dyspozycyjnym samolotem pasażerskim, który tworzy nową klasę High Speed Presonal Jet (HPJ). Łączy przeciwstawne cechy: łatwość pilotażu właściwą samolotom ultralekkim z osiągami odrzutowca: prędkością i zasięgiem. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.