Fly America Act to amerykańska ustawa, która stanowi, że wszelkie zagraniczne podróże lotnicze finansowane z funduszy federalnych, muszą być zarezerwowane u przewoźników lotniczych latających pod banderą Stanów Zjednoczonych, niezależnie od kosztów, wygody i czasu podróży. Jest to swego rodzaju wsparcie rodzimego rynku lotniczego, zostawianie pieniędzy z podatków w budżecie własnego państwa, ale gdzie w takim razie są zawarte przez USA i kraje trzecie umowy o otwartym niebie?
Wymóg odbywania pasażerskich, ale także frachtowych podróży lotniczych dotyczy pracowników rządu federalnego (urzędników wszelakich departamentów, dyplomatów) i osób pozostające na ich utrzymaniu; kontrahentów i grantobiorców, a także wszystkich innych podróżnych, którym podróż jest opłacana przez rząd federalny.
Ustawa wymaga korzystania z usług amerykańskiego przewoźnika lotniczego w przypadku wszystkich podróży finansowych z federalnego budżetu, chyba że amerykański przewoźnik lotniczy nie jest dostępny lub podróż kwalifikuje się do wyjątku zgodnie z ustawą Fly America Act.
Amerykański rząd wymaga korzystania z usług amerykańskiego przewoźnika lotniczego, nawet jeśli usługa przewozu lotniczego na pokładzie samolotu zagranicznego przewoźnika lotniczego jest tańsza; podróżny preferuje zagraniczne połączenie lotnicze; oferta linii lotniczych nie-amerykańskich (oferowany produkt twardy i miękki) jest dużo bardziej wygodna.
Przestrzeganie ustawy Fly America Act jest obowiązkiem podróżnego i odpowiedzialnego za organizację zagranicznego wyjazdu departamentu. Przed dokonaniem uzgodnień dotyczących międzynarodowych podróży lotniczych związanych z dotacją, umową lub umową o współpracy, podróżny mysi dowiedzieć się w jaki sposób finansowana jest ta podróż międzynarodowa. Musi być stwierdzone czy loty opłaci główny federalny fundusz czy może jednak fundusz tranzytowy, a także czy spełnione zostały wszystkie zawarte w ustawie przesłanki.
Zawierane przez amerykańskie linie lotnicze z zagranicznymi operatorami umowy code-share, na mocy których przewoźnicy lotniczy z USA kupują lub mają prawo do sprzedaży bloku biletów u zagranicznego przewoźnika, są zgodne z przepisami Fly America Act. Aby podróż rejsem code-share była ważna podróżny musi złożyć cała dokumentację biletową, gdzie wyszczególniony jest kod identyfikacyjny i numer lotu amerykańskiego przewoźnika.
Wyjątki od Fly America Act
Od surowego stosowania przepisów ustawy występują pewne wyjątki. Podróże refundowane w ramach grantu federalnego lub kontraktu należy rezerwować za pośrednictwem amerykańskiego przewoźnika, z wyjątkiem następujących okoliczności: gdy korzystanie z usługi przewoźnika lotniczego ze Stanów Zjednoczonych wydłużyłoby czas podróży (w tym opóźnienie w punkcie startowym) o 24 godziny lub więcej; gdy żadne z amerykańskich linii lotniczych nie oferują rejsów bezpośrednich lub połączeń nonstop między miejscem wylotu a miejscem docelowym podróży zagranicznej.
Przepisy ustawy jasno wskazują, że realizacja każdego sektora podróży, w przypadku lotów wieloodcinkowych, musi być odbyta na pokładzie samolotu przewoźnika z USA, chyba że w porównaniu z korzystaniem z usług zagranicznego przewoźnika lotniczego: liczba zmian samolot wynosi dwa lub więcej; czas podróży będzie dłuższy o co najmniej sześć godzin. Ostatni wyjątkiem jest czas potrzebny na przesiadkę w zagranicznym i pośrednim porcie lotniczym. Musi o wynosić co najmniej cztery godziny.
Fly America Act nie zabrania podróży finansowanych przez cywilne agencje rządowe przewoźnikom powiązanym z krajami, które mają kwalifikujące się „bilateralne lub multilateralne umowy” ze Stanami Zjednoczonymi. Jednak w tym przypadku, podróżni są zobowiązani wypełnić oświadczenie, że taka umowa istnieje.
Chociaż Stany Zjednoczone zawarły ponad 100 umów o otwartym niebie, tylko kilka z nich uważa się za kwalifikujące się „umowy dwu- lub wielostronne”. Są to porozumienia z Unią Europejską (w tym członkami spoza UE, ale wchodzącymi w skład Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a więc Norwegią i Islandią), Australią, Arabią Saudyjską, Szwajcarią i Japonią. Brytyjskie linie lotnicze po opuszczeniu przez Wielką Brytanie Unii Europejskiej, nie uczestniczą już w programie Fly America.
Umowa o otwartym niebie z Unią Europejską zezwala na korzystanie z usług lotniczych oferowanych przez unijne linie lotnicze w przypadku podróży poza Stany Zjednoczone przez zobowiązane do tego stosunkiem pracy osoby. Jest to jedyna z umów, która zezwala na odbycie lotu zagranicznymi liniami, o ile miejsce wylotu lub przylotu jest na terytorium UE.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.