Saudyjska niskokosztowa linia flyadeal odebrała w piątek (16 lipca) w Tuluzie pierwszego nowego airbusa A320neo. Pierwsza z 30 zamówionych maszyn tego typu dla przewoźnika jest leasingowana przez firmę Avolon, a napędzają ją najnowsze silniki CFM LEAP-1A. Warto dodać, że flyadeal posiada już we flocie jednego A320neo jednak była to maszyna nieodebrana przez Tianjin Airlines.
Najnowszy i pierwszy nowy odebrany airbus A320neo linii flyadeal, to maszyna o numerze seryjnym MSN 10255 i rejestracji HZ-FAN wyprodukowana w zakładach Airbusa w Tuluzie. Nowy Airbus napędzany silnikami CFM LEAP-1A na pokład zabiera 186 pasażerów w konfiguracji jednej klasy podróż - ekonomicznej (3-3). Dzięki A320neo flyadeal odniesie korzyści z najniższych kosztów operacyjnych i najwyższego poziomu komfortu w segmencie wąskokadłubowym, zachowując jednocześnie wysoki stopień podobieństwa z A320ceo.
Przewoźnik kpoczątkowo chciał zamówić boeingi B737 MAX 8 jednak w
lipcu 2019 r. linia poinformowała o anulowaniu zamówienia 30 boeingów B737 MAX 8 wraz z opcjami na kolejnych 20 samolotów tego typu. Powód? Globalne uziemienie 737 MAX. Wtedy była to pierwsza tak poważna deklaracja i anulacja w programie 737 MAX. Po tym ruchu przewoźnik postawił na airbusy A320neo. Linia łącznie chce użytkować 50 maszyn tego typu, a
pierwotne zamówienie złożone przez Saudię na Paris Air Show 2019, składa się z 30 samolotów i 20 opcji.
Obecna flota flyadeal, należącego do linii Saudia, składa się z 13 airbusów: 11 airbusów A320 oraz dwóch A320neo. Saudyjski przewoźnik oczekuje na dostawę kolejnych 29 A320neo, z których pięć trafi do linii jeszcze w tym roku.
Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 110 firm leasingowych i linii zamówiło 7450 maszyn z rodziny A320neo (w tym 3960 A320neo), to około 60 proc. rynku wąskokadłubowego.